Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

مردم سرگردان و تاکسیهای پارکینگ نشین شیراز


شیراز - خبرگزاری مهر: در حالیکه مردم شیراز ساعتها کنار خیابان منتظر تاکسی هستند این خودروها یا در بخش سرویس مدارس فعالند یا به واسطه شغل دیگر رانندگان در پارکینگها متوقف هستند.


به گزارش خبرنگار مهر در شیراز، یکی از زیرساختهای بسیار مهم شهرنشینی استفاده از وسائل حمل و نقل عمومی است. مترو، تاکسی، اتوبوس و.. وسائل حمل و نقل عمومی به شمار می روند که در هریک در جایگاه خود سهم موثری در حمل و نقل عمومی ایفا می کند و ضمن اینکه هرکدام سهم بسزایی در این دارند که شهروندان کمتر از خودروهای شخصی خود استفاده کنند.
در کلانشهر شیراز به واسطه فقدان مترو وظیفه حمل و نقل عمومی بر دوش ناوگان تاکسی و اتوبوس قرار دارد که در این راستا به جهت زمان رسیدن به مقصد و تعداد جمعیت زیاد استفاده کننده از اتوبوس، تاکسی در شیراز مورد استقبال گسترده مردم قرار دارد.
استفاده از تاکسی در بحث سرویس مدارس نیز در شیراز مورد توجه قرار گرفته چراکه اکثر شرکتهای خصوصی حمل و نقل که وظیفه تامین سرویس مدارس را بر عهده دارند از تاکسی به عنوان سرویس مدارس استفاده کردند و این مورد باعث شد که تعداد تاکسیهای حاضر در سطح شهر در برخی از ساعات روز به شدت کاهش پیدا کند که این روال همچنان ادامه دارد.
به غیر از کمبود تاکسی در سطح شهر به دلیل حضور در سرویس مدارس بخشی از تاکسیهای شیراز را در زمان ساعات اداری می توان در پارکینگها نیز مشاهده کرد چراکه برخی از صاحبان تاکسی جز شغل دیگری نیز دارند و و از صبح تا ظهر تاکسیهای خود را در پارکینگ متوقف کرده و تنها در زمان برگشت به منزل که حدود ساعت 14 تا 16 بعد از ظهر است اقدام به جابجایی مسافر کنند که در این ساعات نیز حجم درخواست برای استفاده از تاکسی بسیار کم است.
در این خصوص باید گفت بیشترین درخواستهای شهروندان برای استفاده از تاکسی از ساعت هفت صبح تا 9 صبح برای رسیدن به محل کار، ساعت 12 ظهر تا 14 بعد از ظهر و از ساعت 17 عصر تا 20 شب است که مردم در این ساعتها بیشترین استفاده های خود را از سرویس حمل و نقل عمومی به خصوص تاکسی انجام می دهند که در این ساعتها اکثر  رانندگان تاکسیهای شیراز در حال انجام سرویس مدارس و ... و یا مشغول استراحت در منزل پس از هشت ساعت انجام کار در شغل دیگر خود هستند.
در این مابین آن تعداد راننده تاکسی که در سطح شهر فعالند نیز قابل تقسیم بندی به اشکال مختلف هستند که در یکی از این تقسیم بندیها رانندگان تاکسی نیز وجود دارد که در میان این سیل عظیم درخواستها بیشتر به مسیرهای با کرایه بیشتر و یا مسیرهای دربستی علاقه نشان می دهند. 
در این رهگذر در ساعات پردرخواست مردم یا همان پیک استفاده از تاکسی، خیابانهای این کلانشهر مملو از مسافرانی است که در انتظار تاکسی در سرگردانی به سر می برند و در این مابین تاکسیها به واسطه شغل دیگر راننده در پارکینگها غیرفعالند یا در سرویس مدارس مشغولند وظرفیت تعداد باقیمانده نیز جوابگوی میزان درخواستها نیست.
نرخ کرایه معادل هزینه های تاکسی نیست
اما یکی از رانندگان تاکسی به خبرنگار مهر در شیراز گفت: نرخ کرایه ها در شیراز کفاف هزینه های رانندگان را نمی دهد چراکه در حال حاضر نرخ تعویض روغن، خرید لاستیک و یا تعمیر موتور خودرو افزایش پیدا کرده ولی در مقابل نرخ کرایه های تاکسی به طور جدی و در مقابل این افزایش نرخ ها افزایش نداشته است.
محمد محمودی با بیان اینکه با انجام سرویس مدارس بخشی از کمبود هزینه ها جبران می شود، تاکید کرد: اگر سرویس مدارس را انجام ندهیم به طور کلی حتی هزینه های جاری تاکسی را نیز کسب نمی کنیم به همین دلیل باید سرویس مدارس را نیز انجام دهیم.
وی در پاسخ به این سئوال که جابجایی مردم در ساعات حضور تاکسی ها در سرویس مدارس به عهده چه گروهی است، یادآور شد: اگر قرار است که سرویس مدارس توسط تاکسی انجام نشود باید نرخ کرایه جابجایی مسافرین به حدی برسد که برای تامین هزینه های جاری زندگی با مشکل مواجه نشویم.
این راننده تاکسی یادآور شد: سالهاست که از مسئولان درخواست کردیم از فعالیت خودروهای شخصی تحت عنوان مسافرکش در این شهر جلوگیری کنند ولی متاسفانه نه تنها اقدامی صورت نگرفته بلکه در برخی از مسیرها رانندگان خودروهای شخصی اجازه فعالیت به تاکسی را نمی دهند.
یکی دیگر از رانندگان تاکسی شیراز در این خصوص گفت: تاکسی در کشورهای دیگر به عنوان وسیله ای شناخته می شود که  کرایه آن نیز بالاست ولی در شیراز چنین نیست.
وی ادامه داد: من به عنوان یک بازنشسته مشغول به کار هستم ولی توان حضور دائم در سطح شهر را ندارم و باید ساعات بیشتری را به استراحت اختصاص دهم.
این راننده تاکسی تصریح کرد: به هر حال در برخی از ایام موج استقبال شهروندان برای استفاده از تاکسی بیشتر است که در این زمان مثل ایام نوروز باید حضور بیشتر تاکسی در خیابانها احساس شود.
دیگر راننده یکی از تاکسی های خطی شیراز نیز یکی از دلایل روی آوردن رانندگان تاکسی برای استفاده از سرویس مدارس و ادارات را نوع خودروهای تاکسی دانست و گفت: در کشورهای حاشیه خلیج فارس تاکسی از میان خودروهای روز انتخاب می شود که دارای بیشترین امکانات است و به راحتی مسافر اهمیت داده می شود که از این رو گرانی نرخ کرایه تاکسی در این کشورها مورد توجه نیست و مردم به راحتی از این وسیله خدماتی استفاده می کنند در حالیکه امروز تاکسی من یک خودرو اقساطی است و باید ماهیانه نیمی بیشتر درآمد خود را بابت اقساط پرداخت کنم.
وی ادامه داد: برای راحتی بیشتر زندگی باید به فکر استفاده از سرویس مدارس ویا ادارات باشم تا بتوانم مخارج خودرو و زندگی را تامین کنم حال در این میان اگر کمتر در سطح شهر نیز حضور داشته باشم به طور یقین باعث کمتر شدن هزینه های تاکسی و سود بیشتر من می شود مگر اینکه کرایه ها به گونه ای تعیین شود که هزینه را پوشش دهد.
خودروهای تاکسی شیراز کنترل می شوند
اما مدیر عامل سازمان تاکسی شیراز نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر 12 هزار خودرو تاکسی در سطح شهر شیراز وجود دارد که البته برخی از آنها نیز به نوعی مشغول به کار نیستند و تنها بخشی از روز را به فعالیت و خدمات رسانی اختصاص می دهند.
منصور مفتاحی با بیان اینکه با نصب سیستم هوشمند می توانیم خودروهای تاکسی را کنترل کنیم، تاکید کرد: توقف تاکسی در پارکینگ ادارات و سازمانها و یا در کل خارج از فعالیت بودن مورد تائید ما نیست که در این راستا به زودی با نصب سیستمهای هوشمند بر روی خودروهای تاکسی می توانیم به راحتی زمان کار آنها را مشخص کنیم و از محل حضور این خودروهای خدماتی اطلاع کامل داشته باشیم.
وی در خصوص برخورد با رانندگان تاکسی که مشغول فعالیتهای دیگرهستند نیز افزود: ساعت کار رانندگان تاکسی در سطح شهر مشخص است و در این میان اگر افرادی دارای تاکسی هستند و تنها به عنوان شغل دوم به آن نگاه می کنند باید به فکر راه های چاره باشند چراکه با نصب سیستمهای هوشمند بر روی خودرو آنها در صورت کم کاری با این افراد برخورد می شود.
مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شیراز تاکید کرد: افرادیکه توان ارائه خدمات به وسیله تاکسی را ندارند باید برای استفاده از جایگزین اقدام کنند چراکه ارائه خدمات مناسب به شهروندان اولویت اول محسوب می شود.
به گزارش مهر، با این تفاسیر باید گفت در شرایطی که مردم ساعتها باید در انتظار ناوگان حمل و نقل عمومی کنار خیابانها منتظر بمانند، تمایل به استفاده از خودروهای شخصی در بین آنها بیشتر خواهد شد و این امر نه تنها بر حجم ترافیکها و تبعات زیست محیطی و اتلاف وقت مردم تاثیر می گذارد بلکه از میزان درخواست شهروندان نسبت به ناوگان حمل و نقل عمومی را نیز می کاهد که در این خصوص باید تمهیدات لازم اندیشیده شود.

16 فروردین 90 .

0 نظرات:

خطایی در این ابزارک وجود داشت