Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

مترو شیراز ، پروژه ای که به تاریخ می پیوندد

قطار شهري شيراز آرام آرام به يك پروژه تاريخي تبديل مي‌شود، طرحي كه قرار بود پنج‌سال بعد از آغاز عمليات اجرايي قرار بود افتتاح شود، اكنون نه مسئولان نه شهروندان باورشان نمي‌شود كه طي پنج‌سال آينده هم بتوانند از خدماتش بهره‌مند شوند.
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه فارس، اين وسيله حمل و نقل درون‌شهري كه بيش از نيم‌قرن پيش در بسياري از كشورهاي اروپايي و آسيايي به شهروندان خدمت‌رساني مي‌كرده، در كلان‌شهر شيراز به يك آرزوي دست‌نيافتني تبديل شده است
.
واكنش‌هاي برخي اعضاي شوراي شهر بعد از بازديدشان از مترو هم جاي تاسف داشت و هم جاي تعجب، اينكه يك نماينده شورا از وضعيت مهم‌ترين و بزرگترين پروژه عمراني شهر اطلاع دقيقي نداشته باشد، جاي تاسف و اينكه واكنشي به نفع مردم نشان داده و همنوا با شهروندان در خصوص زمان به بهره‌برداري رسيدن اين پروژه ابراز ترديد كرده‌اند، جاي تعجب داشت.
امروز در آغاز ده‌سالگي اين پروژه، همچنان مسئولان وعده فردا را مي‌دهند، فردايي كه در آخرين اظهار نظرها، سال 92 اعلام شده است، آنهم نه براي تمام پروژه كه تنها بخشي از فاز يك!
به گزارش ايسنا، مهمترين بهانه‌اي كه مسئولان براي به سرانجام نرسيدن وعده‌هايشان مي‌تراشند، واگن است، حال آنكه موضوع واگن سه سال قبل بنا به ادعاي آقايان حل شده بود، اگرچه سه سال قبل درست همان سالي بود كه در اولين وعده‌ها به‌عنوان زمان بهره‌برداري از فاز يك اعلام شده بود.
شنيده‌ها حاكي از آن است كه اولين قراردادها براي تهيه واگن‌هاي مورد نياز مترو بعد از هفت سال كه از آغاز عمليات اجرايي اين طرح بزرگ مي‌گذشت، منعقد شد، اما به‌دليل مسايل بين‌المللي، كشورهاي اروپايي طرف قرارداد، حاضر به اجرا نشدند.
اين سئوال مهم كه چرا قراردادها نبايد به‌گونه‌اي تنظيم شود كه رويدادهاي آينده آن را مخدوش نكند؟ چرا در مفاد قرارداد بند يا بندهايي پيش‌بيني نشده كه پيمانكار نتواند آن را زيرپا بگذارد؟ و مطئن باشد كه اگر بندي از قرارداد عمل نشد زياني سنگين متوجه او خواهد بود؟ 
مهمترين واكنش‌ها به تاخير چندين ساله قطار شهري، مطالب زين‌العابدين عرب، رئيس شوراي شهرستان شيراز و رئيس كميسيون بودجه شوراي شهر شيراز است، جايي كه او گفته بود: با اين وضعيتي كه ما ديديم فكر نمي‌كنم تا سال 92 هم به بهره‌برداري برسد.
عرب در نطق خود در جلسه علني شورا اعلام كرده بود: وقتي صحبت از بازديد مترو شد، تصور ديگري داشتم.
وي با تأكيد بر اينكه انجام بازديد گروه‌هاي مختلف از قطار شهري دردي را درمان نمي‌كند، گفت:‌ مردم تا پروژه به نتيجه نرسد و نتيجه كار را نبينند دادن گزارش و بازديد از پروژه مؤثر نيست.
عرب اشاره به وعده‌هاي متعدد داده شده در خصوص بهره‌برداري از بزرگترين پروژه شيراز، گفت: آقاي مهندس رجبي گفته بود سال نود به بهره‌برداري مي‌رسد اما اكنون سال 92 را عنوان مي‌كند من فكر مي‌كنم سال 92 هم به نتيجه نرسد.
عضو شوراي شهر شيراز خواستار تشكيل كارگروهي ويژه براي بررسي مشكلات و مسائل قطار شهري شيراز شد و گفت: همانطور كه مسؤولان و نمايندگان مجلس و شوراي شهر در موضوع قطار شهري پيگيري مي‌كنند، ما هم بايد پيگيري كنيم، ماهي يك جلسه براي قطار شهري برگزار شود.
وي با بيان اينكه پروژه قطار شهري بيش از حد طولاني شده است، تصريح كرد: مردم بايد طعم شيرين استفاده از اين پروژه را بچشند تا بگويند محقق شده است.
اين در حالي است كه رجبي در تلاش براي جلب افكار عمومي، با تغيير در روابط عمومي، تنها بنرهايي به شهر اضافه و انتظارات را بيشتر و بيشتر كرد.
يكي از شهروندان در اين خصوص گفت: اولين روز كه اين بنر(اشاره به يكي از تبليغات مترو كه اين وسيله را بهترين راه براي صرفه‌جويي در وقت و رفت و آمد اعلام كرده است) را ديدم با خوشحالي اين اميد درونم روشن شد كه به‌زودي مترو آماده بهره‌برداري است اما زهي خيال باطل.
اين شهروند كه كاسب و مدعي است به‌دليل حفاري‌هاي مترو، وضعيت كسب و كار او را برهم زده و هيچ مسئولي از اين بابت حتي از او و ديگر هم‌كارانش عذرخواهي هم نكرده‌اند، گفت: جاي تاسف است كه تنها يك بار مسئولان مترو را ديدم آنهم سري براي مغازه‌داران تكان دادند و رفتند.
همكاران ديگر اين كاسب خيابان معالي‌آباد كه دل خوني از مترو دارند، حرف‌هاي او را تكرار مي‌كنند.
يكي از اين كسبه گفت: شما نگاهي به اين خيابان بيندازيد، آيا از روز اول اين خيابان به اين شكل نامنظم و پر از دست‌انداز و چاله بوده، اين همه به‌خاطر مترو است، هيچ كس هم پاسخگو نيست، هيچ كس.
كسبه اين نقطه عموما اعتمادي به وعده‌ها و شعارهاي مسئولان ندارند و معتقد هستند: اگر مسئولان شهر خوب كار كرده و كار را مديريت مي‌كردند، از افتتاح پروژه مدت‌ها گذشته بود، اگر امروز واگن، ريل، بودجه و اعتبارات يا هر بهانه ديگري، عامل اصلي راه نيفتادن مترو اعلام مي‌شود، دليل اصلي را بايد در مديريت كار جست‌و جو كرد.
شهروند ديگري كه خود را معلم معرفي مي‌كرد نيز با اشاره به اين آيه قرآني "... لم تقولون مالا تفعلون" "چرا مي‌گوييد آنچه را كه به آن عمل نمي‌كنيد." گفت: ما اگر به قرآن تاسي مي‌جوييم بايد به تمام دستوراتي و توصيه‌هايي كه اين كتاب مبين به آن اشاره دارد توجه و عمل كنيم.
وي ادامه داد: شايد از شهروندان عادي پذيرفتني باشد كه وعده‌هايي بدهند بي‌آنكه به توان خود در تحقق آن بيانديشند، اما در خصوص يك مسئول يا يك گروه از مسئولان، نمي‌توان پذيرفت.
اين شهروند با اشاره به آياتي ديگر از كلام خداوند و احاديث مختلف تصريح كرد: عمل به وعده يكي از شروط مهم در مسلماني است، مسلمان بايد پايبند به عهد خود باشد و مسئولان نظام اسلامي در صدر توجه افكار عمومي قرار دارند بنابراين بايد به‌گونه‌اي عمل و رفتار كنند كه الگو باشند.
به گزارش ايسنا، معاون عمراني استانداري فارس نيز زماني كه در جمع خبرنگاران در اولين كنفرانس خبري خود قرار گرفت، اطمينان داشت كه يكي از سئوالات در خصوص قطار شهري است.
اما پاسخ‌هاي او، پاسخ‌هاي قانع كننده‌اي نبود، اگرچه مجال سئوال به خبرنگاراني كه قصد كنكاش بيشتر و دريافت جواب قانع كننده‌اي داشتند، نرسيد! اما وقتي پايان سال نود را زمان بهره‌برداري از بخش اول فاز يك مترو اعلام كرد، خبرنگاران هم خوشحال شدند هم متعجب!
معاون عمراني استانداري فارس گفت: فاز اول قطار شهری شیراز تا پایان نیمه اول سال جاری راه اندازي مي‌شود، اين خوشبينانه ترين حالت است ما تا پايان سال نود حداقل هشت ايستگاه فاز يك راه‌اندازي مي‌شود!
عبدالله حسيني كه انگار خودش نيز متوجه ناشدني بودن وعده‌اش شده بود، اگرچه خواست آن را به‌گونه‌اي اصلاح كند، اما به‌هر حال وعده‌اي ديگر به مردم شيراز داد و بايد دعا كند كه اين امر محقق شود تا همان اعتماد كم‌رنگ شده مردم در خصوص اين پروژه، كاملا رنگ نبازد.
معاون عمراني استانداري فارس گفت: مناقصه خريد واگن مترو برگزار شده و اميدواريم در حالت خوش‌بينانه ظرف شش ماه‌ اول يا حداكثر ظرف سال نود اولين خط از فاز يك در هشت ايستگاه به بهره‌برداري برسد.
سيد‌عبدالله حسيني امروز در پاسخ به اين سئوال كه آيا معطل ماندن مترو براي خريد واگن يك مشكل مديريتي نيست و نبايد همزمان با اجراي طرح كار خريد يا ساخت واگن دنبال مي‌شد؟ افزود: اثري از قرارداد واگن كه در گذشته منعقد شده باشد نيست و اگر كسي قول داده كه سال 87 اين پروژه به بهره‌برداري برسد بايد خودش پاسخگو باشد!.
به حتم در پايان سال نود هم مسئولاني كه وعده افتتاح اين پروژه را داده‌اند بايد پاسخگو باشند.
اظهارنظرهاي متفاوت در خصوص قطار شهري حتي با تلاش روابط عمومي اين مجموعه براي فراهم كردن تور مترو گردي! و كشاندن مديران بخش‌هاي مختلف به زير زمين و گرفتن مصاحبه‌هاي مبالغه‌آميز و قدردانانه از آنان، همچنان ادامه دارد.
به گزارش ايسنا مردم اعتقاد دارند روابط عمومي مترو مهمترين ركن را كه مردم هستند فراموش كرده است، به همين دليل اكثر مردم اطلاعات زيادي در خصوص آنچه اتفاق افتاده و در حال وقوع است، ندارند.
گفت و گو با شهروندان از جنس رانندگان تاكسي، كسبه و كارمند و ... در خصوص قطار شهري، نكات بسياري را روشن مي‌كند كه يكي از اين نكات، انتظارت مردم است.
يكي از همين شهروندان كه روابط عمومي سازمان قطار شهري شهرداري شيراز، مدام برايشان تبليغات تلويزيوني، روزنامه‌اي و ... ترتيب داده و بنرهاي كوچك و بزرگي را به اقصي‌نقاط شهر متصل كرده است، در گفت و گو با خبرنگار ايسنا در شيراز گفت: ده سال است كه به مردم قول داده‌اند اما خبري نيست، تنها ترافيكش براي مردم است و بس.
اين شهروند گفت: والله ما نمي‌دانيم مشكل كار كجاست، واگن ندارند، ريل ندارند يا هرچيز ديگر، اما اگر اين است(اشاره به محوطه كارگاهي در چهارراه زند) و شرايطي كه مي‌بينيم، والله ده سال ديگر احتمال ندارد راه بيفتد.
او اضافه كرد: ما به مسئولان اعتماد داريم اما بايد با مردم شفاف صحبت كنند. اگر اين غيرشفافي ادامه پيدا كند، مردم هم بي‌اعتماد مي‌شوند، مردم نمي‌دانند زير زمين چه مي‌كنند، مردم نتيجه را مي‌بينند، تا مترو راه نيفتد نمي‌توان قضاوت كرد كه چه كرده‌اند.
اما شهروند ديگري در اين خصوص گفت: اولين مشكل ترافيك، دومين مشكل نبود امكان توقف موقت و دايم اتومبيل‌ها، سومين مشكل آلودگي و گرد و خاك و چهارمين مشكل سرگردان شدن مردم است.
او اضافه كرد: اين‌كه ما مي‌بينيم كار دائمي نيست يك روز كار مي‌كنند ده روز تعطيل مي‌شود، به همين خاطر اينقدر طول كشيده است، ما نمي‌دانيم كه واقعا مشكل واگن است يا خير به عنوان مثال دوماه قبل از عيد اين نقطه را خاك‌برداري كرده‌اند، اما بعد از خاكبرداري، روي‌هم‌رفته يك‌ماه كار نكرده‌اند حالا هم كه مي‌بينيد متوقف است.
او با تاكيد براينكه تاثير مترو در برخي نقاط مانند خيابان زند، تاثيري مستقيم بر كسب و كار ما داشته و دارد، در مورد زمان احتمالي قابل استفاده بودن اين پروژه با لبخند گفت: انشا‌الله نوه و نتيجه ما از مترو استفاده مي‌كنند.
اين كاسب با صراحت گفت: من به مسئولان اعتماد ندارم دليل اصلي آن هم اين است كه بارها وعده داده‌اند و عمل نكرده‌اند. يك بار و دوبار كه نبوده اگر هم از آنها بپرسي هزاران دليل مي‌آورند، كار از بنيان خراب است، اول مي‌آيند انجام مي‌دهند بعد فكر مي‌كنند كه چكار بايد كرد.
وي عملكرد مسئولان شهري، از شهردار، نمايندگان شورا و مديران قطار شهري را خوب ارزيابي نكرده و معتقد است: اگر خوب عمل كرده بودند كه بايد مطابق وعده انجام مي‌شد، اين نشان مي‌دهد كه چهل درصد كار مانده، فكر نمي‌كنم با اين سرعت محقق شود.
شهروند ديگري كه سعي دارد عرض خيابان را در نقطه‌اي طي كند اما حفاري‌هاي قطار شهري اين امكان را از او گرفته است، در اين خصوص گفت: يكي از مشكلات بزرگ ترافيك و ديگري هم اين است كه خيابان‌ها يكطرفه شده و براي امثال من كه توان راه رفتن زياد نداريم و خانه مان در آن نقطه است، گرفتاري ايجاد كرده است.
وي در خصوص اينكه مسئولان اعلام كرده‌اند سال 92 قطار شهري به بهره‌برداري مي‌رسد، گفت: مسئولان از اين وعده‌ها زياد داده‌اند من فكر كنم بچه‌هاي ما و بچه‌هاي بچه‌هايمان امكان استفاده از اين مترو را داشته باشند.
يك راننده تاكسي نيز گفت: ترافيك، ترافيك و بعد هم من اگر مي‌توانستم مسيري را در حالت عادي سه يا چهار بار بروم و برگردم، حالا يك‌بار بيشتر نمي‌توانم بروم.
اين شهروند كه اعتقاد دارد ده سال ديگر، سال 99 شايد قطار شهري راه‌اندازي شود، گفت: به وعده‌هاي مسئولان اعتماد ندارم آنقدر گفته‌اند و عمل نكرده‌اند كه اين وعده‌هاي جديد در آنها گم است.
يكي ديگر از كسبه در بلوار مدرس نيز به ايسنا گفت: مشكل قطار  اين است كه كاري كه بايد سه‌سال قبل تمام مي‌شد، هنوز مانده معلوم نيست تا ده سال ديگه بيست سال ديگه هم راه اندازي شود، اين پروژه ديد مغازه‌ها را كور و ترافيك ايجاد كرده است.
او نيز با صراحت مي‌گويد؛ من به مسئولان اعتمادي ندارم چون اگر خوب عمل كرده بودند الان كار تمام شده بود، همگي‌شان مشكل دارند.
كاسب ديگري نيز گفت: زمان طولاني قطار شهري هم ضربه به كسبه زده و هم به مردم، ترافيك فجيع شده، ساعت‌هاي خاصي مشكلات تردد شديد مي‌شود، مسئله اصلي و اساسي، زمان است كه طولاني و همه اين مشكلات ايجاد شده است و هنوز هيچ نتيجه‌اي نگرفته‌اند من فكر نمي‌كنم تا پنج سال ديگر هم  به بهره‌برداري برسد.
او گفت: بد قولي يك مرتبه، دو مرتبه، چند سال است قول مي‌دهند، اما عمل نيست، حال بعضا از كارگران قطار شهري كه براي خريد مي‌آيند به ما مي‌گويند تا ده سال ديگر هم به نتيجه نمي‌رسد اما خودمان نمي‌دانيم چه مي‌شود.
وي نيز مانند بيشتر شهروندان بي اعتمادي خود نسبت به مسئولان قطار شهري، شهرداري و شوراي شهر را اعلام كرده و مي‌گويد: من در جزئيات كار نيستيم اينكه در جلسات چه نتيجه‌اي مي‌گيرند، اما بايد مديريت و نظارت به‌گونه‌اي باشد كه كار نتيجه بدهد، اگر يك كارفرما در مغازه‌اي كوچك هم اگر سهل‌انگاري كند كسب و كار به صفر مي‌رسد.
يكي ديگر از شهروندان مشكل اصلي قطار شهري را اتلاف وقت مي‌داند و مي‌گويد: معمولا از تمام وقت استفاده نمي‌كنند، چندساعت روز را كار مي‌كنند بعد هم تعطيل، مي‌شد از زمان بهتر استفاده كرد.
او اعتقاد دارد اگر مسئولان بخواهند هر كاري را انجام مي‌دهند، اما هنوز هم به آنان اعتماد دارد و مشكلات بودجه‌اي را عامل اصلي پيش نرفتن كار مي‌داند.
يكي از كسبه ابتداي خيابان فضيلت نيز به خبرنگار ايسنا گفت: چند ساله كه خيابان يك‌طرفه است، جاي پارك براي ماشين نيست، عبور و مرور مردم در عرض خيابان مختل شده و معلوم نيست كه چقدر وقت طول مي‌كشد.
او ادامه داد: ابتدا گفتيم مغازه را ببنديم بلكه تمام شود، دوسال مغازه را بستيم، اما نشد، جرثقيل مي‌آوردند و ماشين مشتري را كه پارك كرده بود براي خريد مي‌بردند، كسب ما را نابود كردند، ساندويچي كنارمان ورشكست شد، نمي‌دانم.
وي كه از نظافت نكردن، سر و صداي كار در مترو و ترافيك به‌عنوان مشكلي عام ياد كرد و گفت: اگر نظر مرا بخواهيد ده بيست سال ديگه راه مي‌افتد و شايد بچه‌هايمان استفاده كنند، تازه آن موقع هم كه راه افتاد حتما مشكلات ديگري دارد، فكر نكنم خوب از كار درآيد، كسي كه سه سال تاخير دارد، در كيفيت هم كم دارد.
او از مسئولان سئوال مي‌كند كه آيا مردم بايد باز هم به آنان اعتماد كنند؟
البته اين شهروند اجراي اين پروژه را يك كار بزرگ و حساس مي‌داند اما مي‌گويد: اگر از ابتدا به‌خوبي درايت و مديريت شده بود حالا كار تمام بود.
يكي ديگر از شهروندان نيز اعتقاد دارد بايد با مردم شفاف سخن گفت، اگر پيمانكار كم كاري كرده، به مردم بگويند و او را به مردم واگذار كنند.
او گفت: الان ده سال است كه يك تابلو سر فظيلت نصب شده كه مردم به‌خاطر مشكلات موقت معذرت مي‌خواهيم، اين موقت تاكي است، آيا مسئولان قطار شهري و شهرداري نبايد خودشان را نشان مردم بدهند، آيا مسئولان شورا نبايد بيايند اينجا با مردم حرف بزنند.
يكي از كسبه قديمي اين محله نيز با بيان اينكه انشا‌الله ظهور امام زمان(عج) قطار شهري شيراز هم به بهره‌برداري مي‌رسد، گفت: شما خودتان يا اين آقا و خانم مشتري چقدر در مورد كار اطلاعات داريد و قسم مي‌خوريد اطلاعات شما دقيق و درست است؟
وي گفت: به‌نظر من مشكل زمان‌بندي نداشتن است، مديريت زمان، آقايان نتوانسته‌اند كار را به‌درستي مديريت و هدايت كنند، مديران ما فقط پول مي‌گيرند و پرستيژ مديريتي، اما كار اصلي را نمي‌كنند.
يك شهروند كه خود را راننده تاكسي معرفي مي‌كرد در ميان حرف اين كاسب گفت: آقا شما بيا سر ميدان نمازي اگر يك‌روز يك مريضي بختش برگردد و بخواهد با آمبولانس به بيمارستان برود، در راه مي‌ميرد!!
وي ادامه داد: مشكل ترافيك مشكل كوچكي نيست، مسئولان براي وقت مردم ارزش قايل نيسيتند، ببينيد در روز چند ساعت از وقت مردم در ترافيك بي‌خودي هدر مي‌رود، چقدر سوخت هدر مي‌رود، اين همه ثروت مردم است كه مي‌شود براي خدمت به خودشان استفاده كرد.
گزارش ايسنا حاكي است، اين تنها بخشي از تمام حرف‌هاي مردم است، بخش‌هايي كه قابل انتقال بود، بخش‌هايي كه عصبانيت‌ها را نشان نمي‌داد، بخش‌هايي كه... بخش‌هايي كه شايد روابط عمومي مترو هم شنيده باشد!!
بي‌ترديد فضا براي انعكاس نظرات كارشناسي و مديريتي در حوزه قطار شهري در خبرگزاري دانشجويان(ايسنا) منطقه فارس، باز بوده و همچنان‌كه اين موضوع از سوي اعضاي شوراي اسلامي شهر شيراز در سال 90 به‌عنوان يك اولويت مطرح شده و در دستور كار قرار گرفته است، اين خبرگزاري نيز در راستاي وظيفه رسانه‌اي خود در آينده به تهيه و انعكاس گزارش‌هايي از زواياي مختلف در خصوص قطار شهري خواهد پرداخت.

5 اردی بهشت 90 .

0 نظرات:

خطایی در این ابزارک وجود داشت