Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

مطالعات امكانسنجي احداث مونوريل شيراز

احداث مونوريل در كلان شهرهاي كشور مقوله اي است در چند سال اخير مورد توجه مسئولين قرار گرفته است و در راستاي اين امر سازمان قطار شهري شيراز مبادرت به مطالعه امكانسجي احداث مونوريل در محدوده هاي توريستي شيراز نمود كه گزارش حاضر خلاصه اي از نتايج آن  مي باشد .


برخي از نقاط قوت مونوريل
مزيت نسبي مونوريل نسبت به ديگر سيستمهاي حمل و نقل را بشرح ذيل مي توان طبقه بندي نمود :
استفاده بسيار كم از زمينهاي شهري

سرعت رسيدن به مقصد به دليل عدم تاثيرپذيري از ترافيك

در صورت طراحي مناسب ، مونوريل مي تواند به يك عنصر شهري چشم نواز تبديل گردد كه به دليل حركت قطارها بر روي آن بازگو كننده تحرك و پويايي شهر است

قابليت انعطاف و عبور از فراز بافت هاي قديمي شهرها و اتصال نقاط مهم اين بافتها با ساير نقاط شهري با كمترين تخريب و يا در مواردي بدون آسيب به آنها

با توجه به ميزان كم استفاده از زمينهاي شهري هزينه احداث آن از نظر اقتصادي مقرون به صرفه است

به دليل قرارگرفتن در تراز بالاتر از سطح شهر مي تواند منظر جديد از شهر در مقابل ديد مسافران قرار دهد

- معرفي و بررسي مسير براساس مباني و معيارهاي مربوطه
مطالعات مسير  براساس نتايج بازديدهاي محلي ، برداشتهاي انجام شده و نوع كاربري فعلي زمين هاي واقع در محدوده مورد مطالعه ، شرايط ترافيكي و برنامه توسعه آينده انجام شده است.
مسير مورد بررسي شامل دو گزينه :
مسيرگزينه 1 : آرامگاه سعدي – ميدان بوستان – چهارراه ادبيات – خيابان چهل مقام – دروازه قرآن – ميدان ابوالكلام – بلوار آيت اله رباني – ميدان اطلسي – فلكه گاز و ميدان امام حسين مي باشد.
مسير گزينه 2 : شامل مسير گزينه يك است با اين تفاوت كه از چهارراه ادبيات مستقيماً به چهارراه حافظيه و سپس ميدان اطلسي متصل مي شود.

2 - ارتباط با آرامگاه سعدي :
در مطالعات امكانسنجي احداث مونوريل دو گزينه مورد بررسي و ارزيابي قرار گرفته است در مطالعات آرامگاه سعدي يكي از اهداف است ، انتقال توريست ها و گردشگران از مركز شهر به آرامگاه سعدي و موقعيت آرامگاه . ارتباط با حمل و نقل بين شهري ترمينال اتوبوس و ميني بوس خرامه و امكان گسترش شهر به محدوده شمال شرقي شيراز و احتمال احداث گورستان جديد خرامه از اهداف اوليه طرح بوده است.
3- ارتباط با آرامگاه حافظ :
آرامگاه حافظ يكي از نقاط مهم چشم انداز و مكانهاي ويژه گردشگري است لذا ضروري به نظر مي رسد كه ايستگاهي در نزديكي آن در نظر گرفته شود.
 4- ارتباط با دروازه قرآن :
گزينه دوم مسير از دروازه قرآن نمي گذرد ولي از آنجايي كه اين ناحيه از مكانهاي مهم و چشم انداز هاي گردشگري است ، ايستگاهي در مجاورت اين منطقه به منظور تامين جاذبه هاي گردشگري آن و جذب مسافران ورودي به شيراز در نظر گرفته شده است.

شكل 1- گزينه اول مسير پيشنهادي خط مونوريل شيراز

شكل 2- گزينه دوم مسير پيشنهادي خط مونوريل شيراز
5 - جانمايي محدوده ايستگاه در آرامگاه سعدي :
ايستگاه شروع مسير ، در مجاورت آرامگاه سعدي قرار دارد. جانمايي ايستگاه شروع مسير از لحاظ تامين جاذبه هاي گردشگري در خصوص چشم اندازهاي ديدني ، ابنيه فرهنگي و تاريخي و نيز توسعه حمل و نقل شهري و نيز به واسطه وجود ايستگاه پايانه ميني بوسراني در محوطه پشت آرامگاه سعدي بسيار تضمين كننده است. همچنين بايد مدنظر داشت محل سوييچينگ و تغيير مسير قطارها در همين محدوده صورت مي گيرد.
بنابراين بهتر است ايستگاه آرامگاه سعدي به نحوي جانمايي شود كه پيوند مناسبي بين اين ايستگاه و ايستگاه پايانه ميني بوسراني خرامه – داريون و نيز توسعه آتي آن برقرار گردد.

شكل 3- موقعيت گزينه هاي پيشنهادي ايستگاه شروع مسير
6 - مزايا و معايب :
گر چه بالا رفتن سطح فرهنگ و درآمدزايي ساكنين منطقه و سهولت نقل و انتقال مسافران مزاياي فراواني دارد اما تملك اراضي قابل توجه و واقع شدن ايستگاه در محل قديمي و نمودار شدن چهره اي فرسوده از شيراز به جهت جذب توريست مشكل زا است و هزينه زياد براي احياي بافت فرسوده و قديمي ايستگاه از معايب طرح است.
از طرف ديگر اشراف به منازل مسكوني در محدوده ايستگاه نيز از معايب عمده به شمار مي رود.
جانمايي دپو و توقفگاه :
دپو مكاني است كه در آن كارگاههاي مختلف براي بازرسي فني و تعميرات قطارها وجود دارد. همچنين محل استراحت رانندگان قطارها نيز در آن قرار دارد. در محل دپو تعميرات لازم بر روي سيستم محركه قطارها و نيز نگهداري قسمتهاي مختلف آن انجام مي شود.

شكل 4- محل پيشنهادي جانمايي دپو در سيستم حمل و نقل مونوريل شيراز
شكل 5- پلان مسير و ايستگاههاي پيشنهادي

توجه : شهروندان محترم شيرازي  اين گزارش صرفا خروجي يكي از مطالعات امكانسنجي انجام شده احداث مونوريل در شيراز مي باشد  و مسيرهاي ارايه شده صرفا مطالعه در اين خصوص بوده و جهت احداث بايستي ابتدا  مسيرها و سيستم مصوب گردد كه اين مهم در دست اقدام است و ممكن است در مطالعات تكميلي مسيرها و نوع سيستم تغيير نمايد.

برگرفته از shirazmetro.ir
20دی 89.

16 نظرات:

فرهاد از بندرعباس گفت...

سلام با تشکر از اطلاعات جامع و جدید سایت شما که هر روز اطلاعات جدیدتری از تحولات شهرمان را در اختیار مردم شیراز قرار می دهید. به نظر من بهتر است شهرداری همت خود را به اتمام قطار شهری معطوف بدارد و بعد به سراغ پروژه های جدیدتر مثل منوریل برود.

bonyan گفت...

امین جان طبق معمول خسته نباشی،

فقط من چند نکته رو اگه میشه بگم.
۱. عکست متاسفانه مربوط به مونو ریل نیست و در واقع یک نو مترو هست.
مونو ریل در واقع با توجه به معنی آن، یک ریل داره و رفت و برگشتش از روی همون ریل انجام میشه .در واقع این تعریف اصلی مونو ریل هست .

برای همین سرعت مونو ریل و کارایی مونو ریل بالا نیست. و میشه گفت صرفا جانبه توریستی داره.

bonyan گفت...

امین جان ببخشید،

راستش الان درست تازه عکست لود شود، و من اشتباه کردم.این عکس مونوریل هست.

اینو هم اضافه کنم که در واقع مونوریل تنها برتریش خرج کمترش نسبت به مترو هست.

و یکی دیگه از ایراداتش این هست که برای رفت و برگشتش معمولا باید مسیرش به صورت لوپ باشه. چون هنوز جا به جایی از یک ریل به ریل دیگه متداول نیست. و اجرای آن سخت هست

نوشین گفت...

دوست گرامی اخیرا" یک پیامی از یک دوست برایم فرستاده شده برایت مینویسم :
کسی که شیراز را ندیده باشد ، انگار دنیا را ندیده؛ واگر از دنیا برود و شیراز را نبیند به مرگ جهالت مرده _ گاندی

جابر گفت...

سلام
نکته اصلی ساخت مونوریل توی این منطقه و این مسیر این هست که وقتی توریست از ارتفاع 10متری اون منطقه شیراز رو ببینه احساس میکنه شیراز یک روستای بزرگه نه یک شهر توریستی که البته قابل توجه مسئولین باشه که این براشون یک خفت به حساب میاد که توی بحث احیایه بافت فرسوده اطراف جاذبه های گردشگری شیراز مثل سعدی و حافظ و شاهچراغ و غیره نتونستن کاری انجام بدن.
اگر پروژه هایی که سرمایه گذار پیشنهاد میده انجام بشه در اون صورت میشه به این پروژه ها امیدوار بود.
هنوز برای مسئولین این مسئله جا نیفتاده که برج 25 طبقه یعنی چی؟
فکر میکنن برج سازی حرام هست.
با این حساب بهتره به فکر مونوریل برای بالاشهر شیراز باشن تا لااقل نمای بهتری ایجاد کنه.

ناشناس گفت...

monoreyl pishkesh in metro ro tamum
konan 17 sale tush mundan
osulan ta vaghgti shiraz be dast afrdae gholdor va tahsil nakrde edare mishe mosalame ba borj 25 tabaghe mokhaklefat mikonan va borj tejarte jahani ro tatil mikonan ejaze nemidan hich perojeye bozorgi ejra beshe chun tarze fekre kuchik va dahati daran be omide ruzi ke shiraz be daste shirazihaye asil va afrade tahsil karde edare beshe

علیرضا گفت...

جابر جان منظورتان اگه از شهر برج های بلند است که فکر نکنم هیچ توریستی به خاطر آن بخواهد سفر کند

وزیبایی شیراز همان کوچه های قدیمی ومارپیچی آن و خانه هایی با درختان نارنج است

bonyan گفت...

جناب ناشناس:

مترو از سال ۸۲ شروع شد!
در ضمن، برج ۲۵ طبقه ای که الان سرش مشکل پیش آمده بهتر هیچ وقت در اون محل ساخته نشه!

ولی در بی سوادی فرماندار شکی نیست.

saeid patr. گفت...

bonyan jan niazi b loop nist chun ghataraye monorail in khasiato daran k ham az aghab harekat konan ham az jolo!

saeid patr. گفت...

bonyan jan niazi b loop nist chun ghataraye monorail in khasiato daran k ham az aghab harekat konan ham az jolo!

bonyan گفت...

جناب سعید:

اگر لوپ نباشه و بخواهد به صورت رفت و برگشت اجرا شود. سرعتش کمتر از حالت لوپ هم میشود.چون فقط ۱ ترن میتونه روی هر ریل حرکت کنه.

saeid patr. گفت...

okkkkkkkkkk

محمد دردانی گفت...

با سلام خدمت شیراز دوستان عزیز
آقا واقعا من هم با نظر اون دوستی که می گه شیراز مثل یه ده بزرگ می مونه کاملا موافقم .
آره توریست میاد که جاذبه ها رو ببینه بعد با یه محله پر از فقر و اعتیاد روبرو میشه ، کجای دنیا این میشه بافت تاریخی ، در رابطه با برج تجارت جهانی هم مگر اینکه همین بخش خصوصی بیاد و یه خونه تکانی به این قسمت ها بده چون هر چی که می گذره داره فرسوده تر میشه .
با تشکز

ناشناس گفت...

حالا مترو افتتاح بشه مونو ريل پيشكش

ناشناس گفت...

با سلام،
لینک زیر اطلاعات جامع و کاملی در باره متروی شیراز ارائه می دهد:
http://urci.ir/ghatarshahryha/shiraz.pdf
در ضمن لطفا موزیک سایت را یا قطع کن یا دکمه برای قطع کردنش بگذار.

کامران از کانادا

امین گفت...

با تشکر از کامران عزیز.
کامران جان در قسمت بالای بایگانی وبلاگ امکان قطع موزیک وجود داره

خطایی در این ابزارک وجود داشت