Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

مروری بر بزرگراه های ساخته شده و درحال احداث شیراز

یکی از بازدیدکنندگان عزیز و گرامی وبلاگ ، جناب " یک دوست " مطلب بسیار مفید و خواندنی را درباره بزرگراه های در حال احداث و موجود درشیراز ، وضعیت شریان های اصلی و رینگ های شهری را در نظرات پست قبل گذاشته بودند که با تشکر از لطفشون ، بدون کم و کاست در این پست قرار میدم.


در اين مطلب بر آنيم تا مختصري در خصوص بزرگراه هاي شيراز و محورهاي ارتباطي آن بيان گردد:

رينگ مياني شهري:

بزرگراه رحمت( اتصال غرب به شرق يا رينگ جنوبي):
اين بزرگراه كه به لحاظ ساخت (تعداد باندها و باندهاي تندرو و كندرو) ، استانداردهاي بزرگراهي در ايران را داراست يكي از كليدي ترين معابر شيراز محسوب مي گردد و در آينده شايد نقش كليدي ترين معبر شيراز را در رينگ مياني شهري بازي نمايد. در حال حاضر اين بزرگراه از حوالي باغ جنت در غرب شيراز و پس از عبور از نوار غربي – شرقي شيراز به بزرگراه سرداران در شرق شيراز متصل مي شود. مشكلات اصلي اين بزرگراه در حال حاضر به ترتيب اهميت عبارتند از:
1. وجود دوربرگردانهاي متعدد غير استاندارد: به جرات مي توان گفت كه از اصلي ترين مشكلات اين بزرگراه وجود اين دور برگردانها مي باشد. اين موضوع سبب شده تا علي رغم وجود تعداد باند مناسب بزرگراهي، اين بزرگراه در واقع شكل و شمايل يك بزرگراه را دارا نباشد. هم اينك تعداد كمي دور برگردان استاندارد در اين بزرگراه وجود دارد و در حال حاضر نيز شهرداري به اصلاح اين دور برگردانها روي آورده و در اواخر سال گذشته نيز يكي از اين دور برگردانها را اصلاح نمود. البته با احداث تقاطعهاي غير همسطح لازم برخي از اين دور برگردانها نيز حذف خواهند شد.
2. عدم وجود پل هاي عابر پياده و حصارهاي لازم در برخي از مناطق بزرگراه مذكور.
3. در حال حاضر تنها يك تقاطع غير همسطح (تقاطع عدالت ) در اين مسير و جود دارد. شهرداري در پروژه هاي هدف 90، دو تقاطع باهنر و رضوان با اين بزرگراه را پيش بيني نموده است .
4. اتصال بزرگراه در سمت شرق: براي اين منظور لازم است تا تقاطع غير همسطحي در ميدان كوزه گري با حفظ موقعيت و نماد اين ميدان ساخته شود. بدين ترتيب اتصال اين بزرگراه به بزرگراه سرداران به صورت كاملا مستقيم برقرار خواهد شد. بر خلاف موارد فوق، شهرداري تا كنون برنامه اي بدين منظور اعلام نكرده است.
5. اتصال بزرگراه در سمت غرب: شهرداري در صدد است تا با تملك باقيمانده زمينهاي لازم ، اين بزرگراه را به كمربندي وصل نمايد. اجراي چنين موضوعي بطور حتم در تكميل رينگ مياني شهري بسيار موثر خواهد بود.


 بزرگراه سرداران( رينگ شرقي):
 
بدون شك در حال حاضر بيشرين تعداد پروژه در اين بزرگراه تعريف شده و عملا بيشرين تمركز تعداد تقاطعات غير همسطح در اين بزرگراه وجود دارد. اين بزرگراه با اتصال به بزرگراه رحمت و عبور از شرق شيراز و شمال شرق به بولوار جمهوري در شمال شيراز اتصال مي يابد.



در حال حاضر اين بزرگراه داراي سه تقاطع غير همسطح غدير، نصر و رسول اعظم مي باشد و در آينده تقاطعهاي غير همسطح فضيلت و همچنين ساحلي (تخت جمشيد ) نيز افتتاح مي گردد. 

از نكات مهم تقاطع فضيلت ، ساخت تونل سعدي ( بهره برداري در سال جاري) و اتصال آن به جاده خرامه و همچنين كمربندي شمال شرق شيراز(در حال احداث) مي باشد. همچنين تقاطعهاي ديگر پيش بيني شده در پروژه هاي هدف 90 نيز براي اين بزرگراه عبارتند از دروازه قرآن(كه در نوع خود پروژه جالب تو جهي است) و سرداران - بوستان. همچنين مطالعات تقاطع هفت تن نيز انجام شده كه با اجراي كليه اين تقاطع ها ، يكي از بزرگراه هاي منحصر بفرد شيراز خواهد بود.


 

 بولوار جمهوري( رينگ شمالي):
اين بولوار كه در حال حاضر و درآينده و با توجه به اجراي پروژه هاي گردشگري باباكوهي و همچنين برخي از محدوده كمربند سبز شيراز، از مسيرهاي پرتردد شيراز به شمار مي آيد با اتصال به تونلهاي كوهسار مهدي و بزرگراه كوهسار مهدي نقش رينگ شمالي شيراز را ايفا خواهد كرد.


 

در ابتدا و انتهاي اين بولوار تقاطعهاي دروازه قرآن و جام جم در برنامه احداث مي باشد. در صورت اجراي تقاطع مياني ابوالكلام و استاندارد سازي دور برگردانها و تعريض آن در بخشي از بولوار ، اين رينگ كامل خواهد شد. هر چند شهرداري در خصوص تقاطع ابوالكلام و دور برگردانها برنامه اي اعلام نكرده است.



 بزرگراه كوهسار مهدي(رينگ شمالي، غربي):
( در تصویر زیر محل شروع و پایان بزرگراه بر روی گوگل ارث مشخص شده است ، طرح ساده از خودم هست تنها برای روشن شدن مسیر بزرگراه )
 
بزرگراه كوهسارمهدي بعد از پروژه مترو ، بزرگترين پروژه عمراني شهرداري مي باشد كه در حال اجرا مي باشد. اين بزرگراه در امتداد شمال شيراز، بولوار جمهوري را به كمربندي و بزرگراه آرين در شمالغرب اتصال مي نمايد.در سمت بولوار جمهوري، اين بزرگراه داراي يك تقاطع غير همسطح در محل جام جم خواهد داشت و بعد از عبور از تونلهاي دو قلوي كوهسار(بزرگترين تونل شيراز) داراي يك تقاطع غير همسطح با محور ايمان شمالي خواهد بود(اين محور در واقع نقش اتصال كمربندي يا رينگ خارجي به رينگ مياني را ايفا مي كند و در ادامه از طريق تونلهاي دو قلوي ايمان شمالي كه عمليات حفاري آن به پايان رسيده است و همچنين تقاطع غير همسطح بر روي بولوار چمران به ميدان قصر دشت وصل خواهد شد) و بعد از آن با تقاطع غير همسطح با كمربندي به بزرگراه آرين وصل خواهد شد.
با توجه به موضوعات بالا، با اتصال بزرگراه رحمت به كمربندي و همچنين ساخت بزرگراه كوهسار، رينگ مياني شهري تكميل خواهد گرديد. از طرفي با توجه به اجراي بزرگراه آرين و وحدت كه در آينده كوتاه مدت نقش رينگ بيروني شمال غرب را بازي مي كنند( ودر آينده بلند مدت با توجه به ساخت كنارگذر غربي شيراز رينگ مياني خواهند گرديد)، بخشي از كمربندي كنوني در محل ميرزاي شيرازي نقش رينگ مياني را بازي خواهد كرد.


ساير بزرگراه ها:
 
بزرگراه وحدت (رينگ شمالغربي):

بزرگراه وحدت يا همان حسيني الهاشمي در حال حاضر بهترين و استاندارد ترين بزرگراه ساخته شده در شهر شيراز مي باشد، هرچند تقاطع هاي ابتدا و انتهاي آن(تقاطع كمربندي و تقاطع دكتر حسابي) در حال ساخت مي باشند . اين تقاطع به لحاظ ساخت و وضعيت اطراف آن يكي از زيباترين بزرگراه هاي كشور در آينده خواهد بود و همجواري آن با پروژه هاي گردشگري همچمون مجموعه گردشگري دراك، پارك طبيعت و مجموعه سد تنگ سرخ و پارك جنگلي آن بدون شك با توجه به نحوه ساخت آن، اين بزرگراه را در زمره يكي از زيباترين محورهاي گردشگري شهري در ايران قرار خواهد داد. اين بزرگراه داراي باندهاي تندرو و كندرو بوده و محوطه سازي فضاي سبز كنار و مياني آن صورت گرفته است وهمچنين داراي بزرگترين پل ساخته در شيراز نيز مي باشد.

 بزرگراه آرين(رينگ شمالغربي):
ادامه بزرگراه وحدت از تقاطع غير همسطح دكتر حسابي تا تقاطع غير همسطح كوهسار-كمربندي ميباشد كه در حال ساخت مي باشد. اين بزرگراه به همراه بزرگراه وحدت نقش مهمي در كاهش ترافيك محور شيراز-سپيدان ايفا مي كنند. همچنين اين بزرگراه درادامه به بزرگراه كوهسار مهدي متصل ميگردد.



کمربندي خارجي:
 كمربندي شمال شرق يا كنار گذر شرقي:
اين كمربندي هم اكنون در فاز اول جهت اتصال محور شيراز- اصفهان به محور شيراز-خرامه در حال ساخت مي باشد و داراي تقاطع هاي غير همسطح با محورهاي ياد شده خواهد بود . در ادامه با عبور از شرق شيراز و شمال درياچه مهارلو به جاده شيراز – سروستان متصل خواهد شد. عبور اين كنارگذر از محل شمال درياچه نمك كه محل اجراي يكي از پروژه هاي گردشگري شيراز مي باشد نيز بر زيبايي اين محور مي افزايد.
 

كمربندي جنوب:
اين كمربندي هم اكنون ساخته و تكميل شده است و داراي تقاطع غير همسطح در محل بولوار امير كبير مي باشد و بزودي تقاطعات غير همسطح آن با محور خليج فارس ، بولوار عدالت و بزرگراه وحدت نيز به بهره برداري مي رسد. البته به نظر ميرسد در محل تقاطع مهدي آباد نيز تقاطع غير همسطحي توسط وزارت راه ايجاد گردد. با توجه به افق توسعه شيراز، اين كمربندي در آينده نقش رينگ مياني شيراز را ايفا خواهد كرد. از جمله نكات اين بزرگراه به فضاي سبز حاشيه آن كه در حال تكميل مي باشد، ميتوان اشاره نمود. ضمنا، كمربند سبز شيراز، مجموعه گردشگري دراك، پارك چنار راهدار(پارك بزرگ ميانرود) ، پارك بزرگ آبي منطقه 5، ورزشگاه آزادي شيراز، دهكده المپيك، ايستگاه راه آهن شرق شيراز(راه آهن شيراز-بوشهر-عسلويه) وسايت مجتمع مشاغل شيراز در جوار اين كمربندي مي باشد.


کنار گذر غربي:
كنار گذر غربي در واقع ارتباطي با كمربندي شيراز ندارد و هنوز هم اجراي آن شروع نشده است. اين كنار گذر كار اتصال محور شيراز-اصفهان در محل زرقان به محور شيراز-ياسوج از طريق شهر صدرا را خواهد داشت. اين محور بهمراه كنار گذر شرقي كار تردد سريعتر بين استانهاي شمالي و جنوبي كشور بدون عبور از شيراز يا حتي كمربنديهاي آن را ايفا مي كنند. 


و در انتها چند تصویر از زیرگذرهای شیراز...



با تشکر از یک دوست عزیز و گرامی ، منتظر مطالب بعدی ایشان و سایر دوستان علافمند خواهم بود.
ثبت شده توسط امین ، در روز یکشنبه ، 29 فروردین 1389 ، ساعت 9:45 .

19 نظرات:

ح گفت...

مطلب جالب و کاملیه فقط چند تا نکته به ذهنم اومد:

1-از ساخت بعضی از پروژه ها خبر داده که من تا حالا منبعی برای اون ندیدم...تقاطع تخت جمشید, کنار گذر غربی شیراز و ... . اینا برداشت و علافیه نویسندست یا این که واقعا همچین چیزی وجود داره؟

2-نام بزرگراه, نورالدین حسینی الهاشمی یا همون وحدته نه وحدت یا همون نورالدین حسینی الهاشمی (جای اولی و دومی عوش شده)...اسم دوم واسش تصویب شده که شما هر بخش اون رو که خواستی می تونی بگی یا کاملش رو... :)

داریوش گفت...

درود من وبلاگت لینک کردم

bonyan گفت...

dor bargardan haye rahmat o az paeez dashtan standard mikardan,yani shabih be dor bargardan haye kamarbandi,vali khob bazam in kar jaye taghato e hamsath o nemigire.

omid varam arian va kuhsar ye ho mesl e vahdat esmesh tabdil be chize zesht va tulani nashe.Chon age kar e inast ke unaram mizaran masalan asghar ebn e goadarabani!
x

فرشاد گفت...

چاکریم دادش

مدیر وبلاگ گفت...

ح عزیز جناب " یک دوست " تعدادی از اخبارشون رو در وبلاگ شیرازسیتی قبلا برامون گذاشته بودن و آأرس وبسایت و نوع ماکت های مرکز تجارت جهانی رو اولین بار ایشون برمون گذاشتن و به نوعی گفته هاشون معتبر هست.

پسر شیراز گفت...

سلام اول باید تشکر کنم اون ادرس هایی که بهم دادید خیلی به دردم خورد و خودم یک کتابچه کامل درست کردم دوم اینکه احسنت به غیرتت که این همه با تعصب میشینی و این همه مطالب و عکس رو تایپ و جمع اوری میکنی هم خیلی با غیرتی و هم خیلی با حوصله و سوم با معرفتی که بهم سر میزنی امیدوارم بتون خوبی های شما رو جبرا کنم

پسر شیراز گفت...

اره حیف 4 سال براش زحمت کشیده بودم
اشکالی نداره
خدا لعنت کنه همه اون بالایی ها رو

ناشناس گفت...

سلام پسر گل شیرازی من عاشق شیرازم و بعد از اصفهان شیرازو خیلی دوست دارم و هر سال به شیراز سفر می کنیم/راستی من شما را در وب لاگم لینکتون کردم اگه لطف کنید منم با نام اصفهان سیتی لینک کنید و به وب لاگم هم سر بزنید ممنون

حسن گفت...

سلام پسر گل شیرازی من عاشق شیرازم و بعد از اصفهان شیرازو خیلی دوست دارم و هر سال به شیراز سفر می کنیم/راستی من شما را در وب لاگم لینکتون کردم اگه لطف کنید منم با نام اصفهان سیتی لینک کنید و به وب لاگم هم سر بزنید ممنون
ایمیل
hasan_esf2010@yahoo.com

حسن گفت...

سلام پسر گل شیرازی من عاشق شیرازم و بعد از اصفهان شیرازو خیلی دوست دارم و هر سال به شیراز سفر می کنیم/راستی من شما را در وب لاگم لینکتون کردم اگه لطف کنید منم با نام اصفهان سیتی لینک کنید و به وب لاگم هم سر بزنید ممنون
ایمیل
hasan_esf2010@yahoo.com

حسن گفت...

سلام پسر گل شیرازی من عاشق شیرازم و بعد از اصفهان شیرازو خیلی دوست دارم و هر سال به شیراز سفر می کنیم/راستی من شما را در وب لاگم لینکتون کردم اگه لطف کنید منم با نام اصفهان سیتی لینک کنید و به وب لاگم هم سر بزنید ممنون
ایمیل
hasan_esf2010@yahoo.com

حسن گفت...

سلام نگفتی که به جای خوب بد شیراز چه اسمی بزارم

ناشناس گفت...

هنوز مثل اصفهان بزرگراه و اتوبان و اتوبان های چندین طبقه ندارید.خیلی از ما عقب هستید

ناشناس گفت...

هنوز مثل اصفهان بزرگراه و اتوبان و اتوبان های چندین طبقه ندارید.خیلی از ما عقب هستید

امین گفت...

بله شیراز در ساخت اتوبان عقب هست اما به جای اون تونل شهری داره! با ساخت اتوبانهای کوهسار مهدی ، آرین مشکلات شیراز تا حدود زیادی برطرف خواهد شد.
ساخت تقاطعهای طبقه هم از امسال شروع خواهد شد
اصفهان فقط یک بزرگراه دو طبقه داره نه اتوبانهای چندین طبقه!!!
اغراق ممنوع!

امین گفت...

بله شیراز در ساخت اتوبان عقب هست اما به جای اون 3تونل شهری داره! با ساخت اتوبانهای کوهسار مهدی ، آرین مشکلات شیراز تا حدود زیادی برطرف خواهد شد.
ساخت تقاطعهای3 طبقه هم از امسال شروع خواهد شد
اصفهان فقط یک بزرگراه دو طبقه داره نه اتوبانهای چندین طبقه!!!
اغراق ممنوع!

ناشناس گفت...

آقا اصفهان کجا بزرگراه دو طبقه داره؟ اولأ بزرگراه دو طبقه یعنی دو تا بزرگراه روی سر هم نه اینکه روی خیابان پایینی ستون بزنند و روش جاده بکشند و خیابان پایینی رو تبدیل بکنند به یک مسیری که عرض سواره روش حتی بیست متر هم نیست و هر پنجاه متر یک فرعی واردش بشه. ثانیأ، اتوبان باید سه خط رفت و سه خط برگشت داشته باشه به اضافه ی شانه ی کناری که در اصفهان فقط دو مسیر رفت و برگشت داره.

ناشناس گفت...

البته اصفهان خیلی از شیراز پیشرفته تره آدم که وارد شهر میشه تو این اتوبانها هضم میکنه.

ناشناس گفت...

بنظرم باید بلوار چمران رو هم بزرگراه حساب کنید.

خطایی در این ابزارک وجود داشت