*** برای لود شدن سریعتر تنها 1 پست اخیر نمایش داده می شود ، برای مشاهده سایر پست ها از منوی سمت چپ ، به مطالب گذشته مراجعه کنید ***
در پست قبل درباره اتوبوسرانی کلانشهر شیراز توضیحات نسبتاً جامعه ای ارائه کردم.و چند تن از دوستان خواستار آشنایی با خطوط BRT شدن که توضیحات نسبتاً کاملی در این آدرس وجود دارد : http://trafficcontrol.tehran.ir/Default.aspx?tabid=11100&language=en-US
در پست قبل درباره اتوبوسرانی کلانشهر شیراز توضیحات نسبتاً جامعه ای ارائه کردم.و چند تن از دوستان خواستار آشنایی با خطوط BRT شدن که توضیحات نسبتاً کاملی در این آدرس وجود دارد : http://trafficcontrol.tehran.ir/Default.aspx?tabid=11100&language=en-US
اما در این پست به وضعیت تاکسیرانی شیراز خواهم پرداخت.
تاکسیرانی شیراز
در حال حاضر 12000 تاکسی در کلانشهر درحال خدمت رسانی به شهروندان هستند که شامل خودروهای ون ، روا ، پژو 405 ، سمند ، پراید و پیکان هست و 40 درصد از حمل و نقل درون شهری را پوشش میدهد.اگر شیرازی باشید مشکلی در حمل و نقل با تاکسی نخواهید داشت. اگر هم مسافر هستید در هر جا و مکانی به راحتی به تاکسی دسترسی خواهید داشت و صدالبته باید مانند دیگر شهرها مراقب باشید تا در هنگام دربست کردن تاکسی کرایه اضافی نپردازید!
تاکسی های رنگارنگ !!!
یکی از مشخصه های شیراز در سالهای گذشته که باعث تمایز این کلانشهر از سایرین می شد ، تاکسی های سبز و سفید رنگ آن بود که کاملا به چشم میامد و به چشم می زد... اما هم اکنون با اجرای طرح ایجاد شرکت های خصوصی تاکسیرانی ، خطی کردن تاکسی ها ، تاکسی بیسیم و ورود خودرو سمند به ناوگان تاکسیرانی باعث شده تا تاکسی ها به رنگ هایی مثل زرد ، سفید با خط سبز رنگ ، سبز ، سبز و سفید قدیمی وجود داشته باشند. اما طبق مصوبه شهرداری کلیه تاکسی ها باید به رنگ زرد ( مخصوص تاکسی های گردشی ) و رنگ سبز ( مخصوص تاکسی های خطی درآیند ) .
کرایه های جالب !
شاید شهر شیراز تنها شهر ایران باشد که کرایه های تاکسی در آن دارای کورس بندی عجیب و تفاوت در کرایه سمند و پژو 405 با پیکان ، پراید ، روا و ون باشد! به نرخ کرایه ها در سال 88 در شیراز توجه کنید :
کرایه سمند و پژو 405 ( به ازای هر کورس )
کورس اول : 125 تومان
کورس دوم : 225 تومان
کورس سوم : 300 تومان
کورس چهارم : 350 تومان
کرایه پیکان ، پراید ، روا و ون ( به ازای هر کورس )
کورس اول : 100 تومان
کورس دوم : 200 تومان
کورس سوم : 250 تومان
کورس چهارم : 300 تومان
که هر کورس یک مسیر مشخص هست که تقریبا مورد تعیین همگان هست !
که البته کرایه سمند و پژو در اغلب موارد 150 و 250 در کورس های اول و دوم دریافت می شود و در کورس های سوم و چهارم 300 و 400 تومان ! و کرایه گروه دوم به ترتیب 100 ،200 ، 300 و 400 تومان.
شاید شهر شیراز تنها شهر ایران باشد که کرایه های تاکسی در آن دارای کورس بندی عجیب و تفاوت در کرایه سمند و پژو 405 با پیکان ، پراید ، روا و ون باشد! به نرخ کرایه ها در سال 88 در شیراز توجه کنید :
کرایه سمند و پژو 405 ( به ازای هر کورس )
کورس اول : 125 تومان
کورس دوم : 225 تومان
کورس سوم : 300 تومان
کورس چهارم : 350 تومان
کرایه پیکان ، پراید ، روا و ون ( به ازای هر کورس )
کورس اول : 100 تومان
کورس دوم : 200 تومان
کورس سوم : 250 تومان
کورس چهارم : 300 تومان
که هر کورس یک مسیر مشخص هست که تقریبا مورد تعیین همگان هست !
که البته کرایه سمند و پژو در اغلب موارد 150 و 250 در کورس های اول و دوم دریافت می شود و در کورس های سوم و چهارم 300 و 400 تومان ! و کرایه گروه دوم به ترتیب 100 ،200 ، 300 و 400 تومان.
طنزی به نام تاکسی های خطی
در سال گذشته و در شهریور ماه ، 40 خط به عنوان تاکسی خطی افتتاح شد که هم اکنون تنها خط 73 و آن هم به دلیل مقرون به صرف بودن و نبود ترافیک اجرایی شده است. از دلایل اجرایی نشدن تاکسی های خطی می توان به نبود نظارت لازم برای فعالیت تاکسی های خطی ( که به جای آنها اتومبیل های شخصی مشغول فعالیت هستند!!! ) ، مناسب نبودن مسیرهای انتخابی ، توجیه نبودن رانندگان تاکسی ، نبود مسافر کافی در مسیر اشاره نمود.
متاسفانه باز هم در این مورد ، این خطوط با تبلیغات بسیار به بهره برداری رسید اما هنوز افتتاح نشده ملغی گردید. البته خط 73 هم که درحال فعالیت هست از سال های گذشته در حال فعالیت بود و ربطی به افتتاح خطوط تاکسی خطی نداشته است. هم اکنون نیز اگر در خیابان های شیراز عبور و مرور کنید با تاکسی های خطی مواجه می شوید که با مسیرهای حک شده بر روی آنها کیلومترها فاصله دارند.
متاسفانه باز هم در این مورد ، این خطوط با تبلیغات بسیار به بهره برداری رسید اما هنوز افتتاح نشده ملغی گردید. البته خط 73 هم که درحال فعالیت هست از سال های گذشته در حال فعالیت بود و ربطی به افتتاح خطوط تاکسی خطی نداشته است. هم اکنون نیز اگر در خیابان های شیراز عبور و مرور کنید با تاکسی های خطی مواجه می شوید که با مسیرهای حک شده بر روی آنها کیلومترها فاصله دارند.
تاکسیمتر یا کارت پرداخت الکترونیک ؟؟؟
تجربه تاکسیمتر یک تجربه شکست خورده در کلانشهر شیراز محسوب میگردد چون به عنوان اولین کلانشهر در ایران در حدود 10 سال پیش اجرایی شد و همان موقع نیز به دلیل عدم استقبال ( چه مسافران و چه رانندگان ) برچیده شد. هم اکنون نیز مسئولان رویای الکترونیکی کردن پرداخت کرایه را در سر می پرورانند. که البته باید از تجربه تلخ اجرای این طرح در اتوبوس های درون شهری نهایت استفاده را برد.
نطر شما چیست ؟ به نظر شما طرح خطوط تاکسیرانی موفق بوده است ؟ تعداد تاکسی های درون شهری مناسب است؟
نطر شما چیست ؟ به نظر شما طرح خطوط تاکسیرانی موفق بوده است ؟ تعداد تاکسی های درون شهری مناسب است؟
نوشته شده توسط امین در روز شنبه ، 23 آبان ماه 1388 ، ساعت 10:14 .
5 نظرات:
دوستان عزیز شیرازی تبریزی اصفهانی و مشهدی چرا باید متروی این 4 شهر با گذشت 8 سال تکمیل نشود ولی در تهران دارن خطوط مترو رو زیاد می کنن
شهر تبریز شدیدا به مترو نیاز داره
در مورد سایر مسائل هم همین طور
مرگ بر احمدی نژاد
سلام
اگر تاکسی خطی شود رفت و آمد خیلی راحتر میشه
سلام
اون خطهای بی آر تی برای اتوبوس ها همونی هست که از بلوار گلستان شروع میشه و تا شهرک بهشتی ادامه داره؟ .تازه ایستگاههای اتوبوسش هم از طرف دانشگاه آزاد ساخته شده. راستی اگه از ایستگاه های جدید اتوبوس عکس خواستین بگین تا فردا براتون بفرستم.
در مورد وبلاگم هم با شما موافقم هر چه زودتر راه بیفته بهتره به خصوص اینکه مطلب هم زیاد جمع کردم.حالا با آقای آرش دارم یک سایت میسازم ایشون زحمت کشیدن و به من کمک کردن انشاالله که سایت زود راه میوفته و بعدش تازه میخوام کلی هم تبلیغ کنم برای سایت.
در مورد پیدا کردن سایتهای و بلاگهای شیرازیا حدود ۱۵۰ تا سایت و وبلاگ پیدا کردم(که همشون هم به روز بودن) اما چون هنوز سایتم ساخته نشده نمیتونم باهاشون تبادل لینک داشته باشم. بعدا براتون لیست سایتها و وبلاگ ها رو میفرستم
وبلاگت مرکز خوبیه برای دستیابی به اطلاعات مفید درباره شیراز
هر هفته به وبلاگ خوب شما سر میزنم
سلام.من اصلا تاکسیرانی تو شیراز رو قبول ندارم.چون اگه توجه کرده باشین تو بعضی مناطق تاکسیها از سر و کول همدیگه و مسافرها بالا میرن و به خاطر یه مسافر کلی ترافیک ایجاد میکنن.
اما تو بعضی مسیرای دیگه که اتفاقا سر راست هم هست باید کلی وایسی تا یه تاکسی گیرت بیاد.مثل مسیر خلدبرین به ستارخان.شانس بیاری ربع ساعت باید وایسی.من تا به حال 50 دقیقه هم وایسادم!!!!!!
جالبتر اینه که به بعضی از تاکسیها میگی مستقیم پول خورد هم دارم؛ اما نمیبرن.پناه بر خدا.!!!!!!!!!
ارسال یک نظر