*** برای لود شدن سریعتر تنها 1 پست اخیر نمایش داده می شود ، برای مشاهده سایر پست ها از منوی سمت چپ ، به مطالب گذشته مراجعه کنید ***
خیابانهای شلوغ و اتومبیل های تک سرنشینی که در نبود نیروهای راهنمایی رانندگی کارآزموده به خود اجازه هرگونه حرکت خلافی را در همین خیابان ها به خود می دهند. این توصیف خیابانهای مرکزی شیراز در ساعات پرتردد روز و شب هستند که انگار چه مسوولین و چه مردم به آن " عادت " کرده اند و از آنجا هم که ترک عادت موجب " مرض " است هیچ تلاشی برای رفع آن نمی شود.مهمترین راه حلی که امروزه چه در داخل کشور و چه در خارج برای حل و فصل معضل ترافیک به آن توجه می شود گسترش و نوسازی حمل و نقل عمومی است. در این پست وضعیت اتوبوس های درون شهری کلانشهر شیراز را بررسی میکنم و در 2 پست آینده به ترتیب به وضعیت تاکسی ها و مترو و مونوریل خواهم پرداخت.
سازمان اتوبوسرانی شهرداری شیراز
در حال حاضر 850 دستگاه اتوبوس در کلانشهر شیراز در حال خدمت رسانی به شهروندان هستند. این سازمان به عنوان اولین سازمان اتوبوس رانی در بین شهرهای کشور در سال 1382 خصوصی شد و هم اکنون 90 در صد از اوتوبوسهای درون شهری کلانشهر شیراز در اختیار بخش خصوصی است. در حال حاضر مشکل زیادی در تعداد اتوبوسها وجود ندارد و دیگر لازم نیست برای دقایق زیادی منتظر اتوبوس ماند . اما مشکل بزرگ برخورد به دور از فرهنگ بسیاری از رانندگان اتوبوس های خصوصی شهری است که ادعای پایتخت فرهنگی بودن ایران زمین را دارد.ترمز زدن برای مسافران در هر نقطه ای از مسیر ، بی ادبی در برخورد با مسافران بطوریکه گویی ارث پدریشان از مسافر طلب دارند از عمده برخوردهای عجیب رانندگان است. مسیری که باید در 30 دقیقه طی شود 1 ساعت به طول می انجامد و اگرهم اعتراضی صورت بگیره و در واقع کسی " جرأت " اعتراض داشته باشد یا با برخورد بسیار تند راننده مواجه می شود یا با این جمله : " ناراحتی با تاکسی برو " !!! ایستادن در وسط تقاطع و چهاراه برای سوار کردن مسافر ، عبور از چراغ قرمز از دیگر خصوصیات اتوبوسهای خصوصی کلانشهر شیراز است. بنابراین انتظار سفری خوش در هنگام مسافرت دورن شهری با اتوبوس را نداشته باشید!
البته حدود یک سال هست که تعداد 80 دستگاه از اتوبوس های دورن شهری که تماما از نوع کولردار یا گازسوز هستند به شرکت خصوصی ایثارگران حافظ تحویل داده شده است که نظافت ، وضعیت برخورد با مسافران ، میزان سرعت حرکت در مسیر و ... در وضعیت خوب و حتی بسیار خوب است و موجب ایجاد رضایت در بین شهروندان و مسافران شده است. اتوبوس های این شرکت در برخی از خطوط معمولی و ویژه اتوبوسرانی درحال خدمت رسانی هستند.
در مسیرهای شهری اتوبوسرانی کلانشهر شیراز هم تعدادی خطوط ویژه تعریف شده اند که البته زیر نظر شهرداری شیراز هستند و هنوز به بخش خصوصی واگذار نشده اند و به همین دلیل دارای کیفیت خوب و مطلوبی در ارائه خدمات هستند.این اتوبوس ها مسیرهای طولانی دورن شهری با کرایه 1000 ریال طی کرده و تنها در مسیر دارای 3 یا 4 ایستگاه هستند.
طرح کارت بلیط اتوبوس در کما !!!
البته حدود یک سال هست که تعداد 80 دستگاه از اتوبوس های دورن شهری که تماما از نوع کولردار یا گازسوز هستند به شرکت خصوصی ایثارگران حافظ تحویل داده شده است که نظافت ، وضعیت برخورد با مسافران ، میزان سرعت حرکت در مسیر و ... در وضعیت خوب و حتی بسیار خوب است و موجب ایجاد رضایت در بین شهروندان و مسافران شده است. اتوبوس های این شرکت در برخی از خطوط معمولی و ویژه اتوبوسرانی درحال خدمت رسانی هستند.
در مسیرهای شهری اتوبوسرانی کلانشهر شیراز هم تعدادی خطوط ویژه تعریف شده اند که البته زیر نظر شهرداری شیراز هستند و هنوز به بخش خصوصی واگذار نشده اند و به همین دلیل دارای کیفیت خوب و مطلوبی در ارائه خدمات هستند.این اتوبوس ها مسیرهای طولانی دورن شهری با کرایه 1000 ریال طی کرده و تنها در مسیر دارای 3 یا 4 ایستگاه هستند.
طرح کارت بلیط اتوبوس در کما !!!
مطابق خیلی از طرح های دولتی ، طرح کارت بلیط به منظور حذف پول نقد ، پاکیزگی ، سرعت در حمل و نقل و عینیت یافتن دولت الکترونیک در ابتدای تابستان با تبلیغات وسیع به بهره برداری رسید و در فاز اول 250 دستگاه اتوبوس به این سیستم که با همکاری موسسه قوامین همراه بود افتتاح شد و مطابق وعده مسوولین تمامی اتوبوس های کلانشهر شیراز باید تا انتهای تابستان به این سیستم مجهز می شدند. اما همانطور که انتظار میرفت و طبق تجربه های قبلی در زمینه های مختلف ( مانند نصب دوربین های سرعت سنجی که قرار بود بصورت آن لاین تخلفات را گزارش کنند و در انتها معلوم شد که درون محل تعبیه شده برای دوربین ها دوربینی وجود ندارد(!) ) این طرح بصورت ناقص اجرا شد و تا کنون هم که 46 روز از پایان تابستان گذشته است کامل نشده است.
اما نکته جالب در باره کارت بلیط افزایش قیمت کرایه های اتوبوس های دورن شهری در تابستان از 500 ریال به 600 ریال در اکثر خطوط دورن شهری بود که با بهانه ارائه خدمات بهتر به شهروندان و با توجیه پرداخت الکترونیکی کرایه در برابر نبود پول خورد همراه بود با بحرانی جدی چه در داخل بدنه شورای شهر و شهرداری و چه در اجتماع همراه بود.از جلسات بیهوده ای که بیشتر به نمایشی مضحک شبیه بود در شورای شهر و بحث و جدل های بیهوده به جای حل مشکلات مردم سردرگم تا جروبحث های بسیار زشت و زننده بین مسافرین و راننده ها به دلیل نبود پول خورد و اختلافی 10 تا 15 تومانی که به پرتاب پول به طرف یکدیگر نیز کشیده میشد!
اما چرایی کامل نشدن طرح کارت بلیط : مطابق گفته های مسوولین شهرداری ، به دلیل تحریم ، یک قطعه وارد کشور نمی شود و در حال رایزنی هستند تا این قطعه از هلند به تایوان و از تایوان به ایران منتقل شود تا بلکه این مشکل حل شود. اما بازهم نکته ی مبهمی که باقی می ماند که چرا این تحریم ها و مشکلات تنها برای شهرداری شیراز و مردم شیراز به وجود می آید درحالیکه این سیستم که در شهرهای تهران و تبریز بدون مشکل در حال اجرا و استفاده است!!!
اما نکته جالب در باره کارت بلیط افزایش قیمت کرایه های اتوبوس های دورن شهری در تابستان از 500 ریال به 600 ریال در اکثر خطوط دورن شهری بود که با بهانه ارائه خدمات بهتر به شهروندان و با توجیه پرداخت الکترونیکی کرایه در برابر نبود پول خورد همراه بود با بحرانی جدی چه در داخل بدنه شورای شهر و شهرداری و چه در اجتماع همراه بود.از جلسات بیهوده ای که بیشتر به نمایشی مضحک شبیه بود در شورای شهر و بحث و جدل های بیهوده به جای حل مشکلات مردم سردرگم تا جروبحث های بسیار زشت و زننده بین مسافرین و راننده ها به دلیل نبود پول خورد و اختلافی 10 تا 15 تومانی که به پرتاب پول به طرف یکدیگر نیز کشیده میشد!
اما چرایی کامل نشدن طرح کارت بلیط : مطابق گفته های مسوولین شهرداری ، به دلیل تحریم ، یک قطعه وارد کشور نمی شود و در حال رایزنی هستند تا این قطعه از هلند به تایوان و از تایوان به ایران منتقل شود تا بلکه این مشکل حل شود. اما بازهم نکته ی مبهمی که باقی می ماند که چرا این تحریم ها و مشکلات تنها برای شهرداری شیراز و مردم شیراز به وجود می آید درحالیکه این سیستم که در شهرهای تهران و تبریز بدون مشکل در حال اجرا و استفاده است!!!
خطوط BRT :
این خطوط تا کنون در شهرهای تهران ، مشهد و تبریز مورد بهره برداری و استفاده قرار گرفته است و شهرداری شیراز بعنوان چهارمین کلانشهر ایران قصد بهره برداری از این سیستم را در حمل و نقل درون شهری دارد که طبق گفته مسوولین اولین خط از این نوع اتوبوس در مسیر شهرک گلستان – صنایع افتتاح خواهد شد.
نظر شما چیست ؟ میزان رضایت شما از خطوط اتوبوسرانی و خدمات آن چگونه است؟ به نظر شما طرح کارت بلیط موفقیت آمیز بوده و فرهنگ سازی مناسب برای استفاده از آن صورت گرفته است یا خیر؟
نوشته شده توسط امین در روز شنبه 16 آبانماه 1388 ، ساعت 10:40 .
19 نظرات:
درود
من شهداد هستم.حدود 2 سالی میشه که تو وبلاگ shirazsity میام و نظرات رو میخونم،از اونجایی که دیدم مثل من یکی از راه های پیشرفت شیراز رو براندازی حکومت میدونی.اگه موافق باشی بدم نمیاد با هم برای تشکلی گروهایی اقدام کنیم.
وبلاگ من:
shahdad.blogsky.com
اگه خواستی رزومه منو هم ببینی تو بالاترین با همین اسم فعالیت دارم.
سلام دوست عزیز
طبق فرمایشتون عمل کردم و به نام خوب بد شیراز لینکتون کردم
فدات بشم
فعلا
salam
khoob bood
dar morede BRT bishtar tozih bede va maziatash ro begu
mahyar
www.shirazian.ir
آقا این خطوط brtخیلی طرح خوبیه
قبلا تو تبریز از این ور شهر میخواستی بری اون ور شهر 2 ساعتی کار داشتی
ولی الان با brtمیتونی تو 20 دقیقه این مسیرو طی کنی
ولی تعجب میکنم چرا تا به حال که 2 سال از از روش میگذره تو شیراز که خودش یه کلانشهره brt را راه ننداختن؟
راستی دوستان به روزم
Shiraz khoshbakhtane autobus haye tondroesh ta haddi tuneste takhire BRT ro jobran kone,vali masulin nabayad dast ru ye dast bezaran va vaghti ke hameye traffic gereh khord BRT roeftetah konan yani manzuram ine ke doroste ke hanuz niazesh kheili ehsas nemishe vali behtare ke hamin alan eftetah beshe na 2 sal dge!
x
فکر کنم موسسه انصار بود نه قوامین.
salam dooste azi omidvaram harja hasti khob bashi dooste aiz man khyali sari be tarhe tafsili shiraz niaz daram mikhatsam bebinam az koja mishe gereft ya inke age shoam darin ro site bezarin mamnon mishanm
ashkan
www.shiraz-car.blogfa.com
www.meemarshahr.blogfa.com
ممنون بهم سرزدید
خیلی باحالی و خیلی هم تیزی و باهوشی
درسته 18 میلیون با دید متفاوت در اینده میخان ریشه اخوند ها رو بکنند
مثل اینکه عاشق هتل هستی نکنه رشته ات هتل داری هست یا معماری
سلام.یه سئوال داشتم.چطور میشه تو بلاگ اسپات موزوع بندی انجام داد؟
در مورد این ایستگاه های خارج از سطح هم یه مطلب بزنی بد نیست...
------
توی یکی از نظرات شیرازسیتی یه مطلب در مورد امامی نوشتی بعد زیرش آدرس یه عکس رو گذاشتی و نوشتی که " تا ح نگه شایعست ..." امین جان من چند بار تا حالا جلوی حرف حق ایستادم!؟...بحث امامی یه بحث تموم شدست که جای تردیدی توش نیست...ولی شما روی یه موضوعی بحث کردی که هنوز توی اون تردید وجود داره و عقل حکم می کنه که در موردش حکم نهایی صادر نکرد...یعنی شما یه بحث رو شروع کردی و با یه عکس از یه موضوع دیگه می خوای مطلبت رو اثبات کنی...اگه ما مدعی هستیم که با وضع موجود و افراد فعلی مخالفیم باید خودمون بهتر از افراد فعلی باشیم...و الا چه نیازی به نغییر هست؟!
ح عزیز سو تفاهم نشه! من منظروم اثبات صحبتم با مدرک بود.اتفاقا از این حق گویی و بدون جانبداری صحبت کردن شما لذت میبرم و به نظرم دیدگاه متعادل و خوبی نسبت به مسائل داری و من به این موضوع احترام کامل میگذارم.شاید به جای شایعه بهتر بود کلمه اثبات پذیری رو به کار میبردم.
در مورد بحث و نتیجه گیری هم باید بگم که بحث واقعا عظیم و پر حجم هست و واقعا نمیشه روی اون کلی نظر داد. با اون تصویرم قصد نتیجه گیری درباره کل مطالب مطرح شده رو نداشتم.فقط با بازی با کلمات به شدت مخالفم و بنظرم همین گزینشی برخورد کردن باعث بسیاری از مشکلات کنونی کشور عزیزمون شده.به هرحال امیدوارم سو تفاهمی رخ نداده باشه.
___________________________________
درباره ایستگاه های خارج از سطحم گزارشم تقریبا آمادس اما چون شیراز نیستم منتظرم چندتا عکس بدستم برسه تا کامل بشه و آماده انتشار.
نرسی از نظراتت. :)
تعداد پلهاي عابر مكانيزه در تبريز :تا جايي كه من مي دونم 11 تا حداقل
تعداد پل عابر مكانيزه در شيراز :ارزو ميكنن يكي داشته باشن
تعداد پلهاي عابر مكانيزه در تبريز :تا جايي كه من مي دونم 11 تا حداقل
تعداد پل عابر مكانيزه در شيراز :ارزو ميكنن يكي داشته باشن
تعداد پلهاي عابر مكانيزه در تبريز :تا جايي كه من مي دونم 11 تا حداقل
تعداد پل عابر مكانيزه در شيراز :ارزو ميكنن يكي داشته باشن
ممنون امین جان.اسم وبلاگم تو بلاگاسپات بمونه واسه وقتی تکمیلش کردم.حالا دارم روی قالبش کار میکنم.راستش میخوام پاتوق رو با یه اسم دیگه به بلاگر منتقل کنم.البته یه دامین هم براش بخرم.چون از وقتی که سایت فیلترشکنم رو که ادرس اصلیش filterbreaker.blogspot.com هست رو توی بلاگر راه انداختم و مزایای بلاگر از یک طرف و معایب بلاگفا رو از طرف دیگه میبینم حالم از بلاگفا به هم میخوره.شاید در آینده آسمان شیراز رو هم با اون پاتوق جدید ادغام کردم.
فکر میکنم تا یه هفته دیگه بیشتر کارای اصلی رو تموم کرده باشم.بعدش خبر میدم.مرسی.
نمیدونم این جناب تبریزی ( که دقیقا هم میدونم کی هستن ) با بیان این صحبت ها چه هدفی رو دنبال میکنن. اما همونطور که قبلا هم گفتم جناب تبریزی جوری باید صحبت کنی که نشون دهنده ادب شما باشه نه اینکه با اینگونه صحبت کردن باعث بدنامی همشهریان و شهرت بشی.
Aghaye ashkan:
Man ham kheili be donbale naghsheye tarh e tafzili gashtam,montaha az daneshgah ke porsidam goftan naghshe ro be kasi nemidan chon zamin khara mitunan sud juyi konan,montaha age reshteye tahsilit memari ya shahrsazi has mituni be rahati mojavez begiri bara maskan va shahrsazi va un ghesmati ro ke niaz dari ro ba kami taghriat behet midan,unam albate karbari arazi ro,ma in karo mikonim hamishe ;)
x
دوستان به روزم با بزرگراه نیایش تبریز
http://tabrizemodern.blogfa.com/
سلام از خواندن مطالب خواندنی شما لذت بردم
خطوط BRT خیلی کارگشاست امیدوارم در سراسر خیابانهای اصلی و پر رفت و آمد اجرا شود
ارسال یک نظر