تا دو ، سه سال پیش یادم هست که بر سر چهارراه ها مثل چهارراه سینما سعدی مامور راهنمایی رانندگی می ایستاد و مردم هم ، چه پیاده چه سواره به چراغ های راهنمایی احترام میگذاشتن. هنگامیکه چراغ قرمز بود اتومبیل ها پشت خط کشی می ایستادن و مردم عبور میکردن و وقتی هم چراغ سبز بود مردم منتظر میموندن تا چراغ برای اونها سبز بشه تا رد بشن. یادش بخیر یاد دوران دبستان افتادم! اون موقع که داشتن یادمون میدادن که این چراغ های راهنمایی چه معنایی میدن! اما متاسفانه انگار خیلی از همشهریانمون همون تعلیمات ابتدایی رو هم فراموش کردن و اصلا برای اونها مهم نیست که اون چراغ راهنمایی چه رنگیه و چه معنایی میده! تعدادی سرباز وظیفه هم گذاشتن سر چهارراه ها که مثلا ترافیک رو کنترل کنن. اما خیلی از مواقع یه کنار ایستادن دارن به خیابون نگاه میکنن یا در حال اس ام اس بازی هستن ویا اگر خواستن کاریصورت بدن نه مردم به اون سرباز توجهی میکنه نه اون سرباز برگ جریمه ای در اختیار داره. حالا اینکه این سربازها گوشی از کجا آوردن خدا میدونه! فرهنگ ترافیک در شهری که داعیه پایتخت فرهنگی بودن را داره به هیچ وجه درشان اون نیست. کمترین توجهی به مقررات صورت نمیگیره.مردمی که صبح تا شب ، ساعت ها وقتشون رو برای خرید ، تفریح و ... میگذرونن برای چند ثانیه ، حداکثر 100 ثانیه پشت چراغ ایستادن مشکل دارن. جدیداً کار از ایستادن بر روی خطوط عابر پیاده پشت چراغ قرمز گذشته و براحتی از اون عبور میکنن. رانندگانی که پشت مدل های مختلف ده بیست میلیونی گرفته تا 150 ، 200 میلیون نشستن انگار کل معابر شهر برای آنها ساخته شده بدون هیچ محدودیتی! خیابان های مرکزی شهر مانند لطفعلی خان و قصردشت مملو از اتومبیل هایی است که بصورت دوبله پارک کرده و خود باعث ایجاد ترافیک شدید شدن.در حالیکه از ظرفیت های پارکینگ هایی که در اون مناطق وجود دارن تنها 50 درصد استفاده میشه. از سال 80 هم که اتوبوسرانی خصوصی سازی شد حجم مشکلات به یقین بگم 2 برابر شدن. اتوبوس های خصوصی تبدیل به تاکسی شدن هرجا مسافر اراده کرد سوار میشه وهرجا دوست داشته باشه ، میتونه پیاده بشه. چند روز پیش سوار خط 70 بودم اتوبوس وارد زیرگذر زند شد در حالیکه سرعتی حدود 30 کیلومتر داشت به یکباره سرعتش رو 3 برابر کرد و انگار وارد آزاد راهی 8 بانده شده یا اینکه بال درآورده باشه چنان پاش رو پدال گاز فشار میداد که انگار اونطرف زیرگذر خبریه و اصلا واسش مهم نبود که ابتدای زیر گذر تابلوی " حداکثر سرعت 50 کیلومتر " و " سرعت در زیرگذر با سیستم هوشمند کنترل می شود " وجود دارن یا نه! سیستم هوشمند مرکز ترافیک که تنها کارش دیدن مراکز پر ترافیک شیراز و اعلام اون از طرف این مرکز در رادیو هست. دوربین هایی که بنظر میرسه کارایی چندانی ندارند هرچند رییس راهنمایی رانندگی شیراز از صدور قبض بصورت خودکار با کمک این دوربین ها خبر داده است.
تصاویر از مرکز کنترل ترافیک شیراز
تصاویر از مرکز کنترل ترافیک شیراز
3 نظرات:
salam
tabrik migam eftetah webloge jadideto
mahyar
shirazian.ir
rasti linkidamet
سيب
حرف دل ما رو زدی...خدا خیرت بده...
ارسال یک نظر