داستان مترو شیراز و سایر کلانشهرها کشور به طرز عجیبی به داستان هزار و یک شب شبیه شده است.عملیات مترو شیراز همزمان با شهرهای اصفهان و تبریز شروع گردید و در همان زمان وعده ی ساخت 6 ساله مترو در هر سه شهر داده شد، وعده ای که نه از طرف مردم و نه از طرف مسوولین و پیمانکاران هیچگاه جدی گرفته نشد.سال به سال از سال 86 گذشت تا به امروز 14 اردی بهشت 1389 که دو روز پیش مدیر عامل مترو شیراز نیز با دعوت از خبرنگاران به بازدید از این پروژه ی عظیم شهری پرداخت.متن کامل صحبت های مدیرعامل مترو شیراز در ادامه می آید ، اما نکاتی در این بین جلب نظر میکند که قبل از خوانده متن به آنها اشاره میکنم :
1 - مهمترین خبری که همگان در زمینه ی مترو شیراز و سایر کلانشهرها به دنبال آن هستند ، زمان بهره برداری از این پروژه بزرگ هست.در صحبت های مدیرعامل قطار شهری شیراز ، صراحتا به سال 1392 و تامین واگنها در حداقل 30 ماه آینده اشاره شده است ، اما در مصاحبه مدیر عامل فاز 1 مترو شیراز با پایگاه شهرداری شیراز ، مهندس حسن مرادی گفته است : در صورت تامین واگن ها آذرماه فاز 1 به بهره برداری میرسد. حال اینکه دو مقام مسوول در یک روز و در یک زمان و مکان دو حرف و زمان متفاوت را به زبان می آورند نشان دهنده ی عدم وجود برنامه ی مدون و مشخص برای افتتاح این پروژه است.
2 - با بروز شایعات و صحبت هایی مبنی بر استاندارد نبودن واگن های مترو ساخت چین و قدیمی بودن تکنولوژی بکار رفته و عدم توازن بین واگن ها و تونل های حفر شده ، مشوولین شهرهای شیراز ، اصفهان وتبریز به کشور چین سفر کرده و با طرف چینی ملاقات کردند و با توجه به صحبت های مدیر عامل مترو شیراز که گفته است " ابهاماتی در زمینه تامین واگن ها وجود دارد که تا یکماه آینده و جلسه با وزیر کشور این ابهامات بررسی خواهد شد " نشان دهنده وجود مشکلاتی در زمینه ی تامین واگن های مترو از کشور چین می باشد. از طرفی چند روز پیش صدا و سیما با پخش گزارشی از ساخت واگن های متروهای کلانشهرها در داخل کشور خبر داد که البته تازه کار ساخت کارخانه تولید واگن های مترو شروع شده است! تجربه ی تلخ قطر شهری مشهد که هنوز پس از گذشت حدود 3 سال از پایان کار ساخت مترو هنوز به دلیل عدم تامین واگن های مترو این شهر از قطار شهری بی بهره مانده است.حال باید دید در صورت تکمیل خطوط و عملیات عمرانی مترو ، تا چه زمان باید منتظر تامین واگن های مترو بود؟؟
3 - کار ساخت ایستگاه وکیل که با دشواری های بسیاری بخاطر قرار گرفتن در خیابان کریمخان زند ، نزدیکی به زیرگذر زند و قرار گرفتن در شریان اصلی مرکزی شیراز همراه خواهد بود ، شروع نشده و کار ساخت ایستگاه ترمینال مدرس نیز مراحا اولیه خود را میگذراند. با این حال رجبی ، مدیر عامل قطار شهری شیراز ، پیشرفت مترو شیراز را چند در صد جلوتر از تبریز و اصفهان میداند و با توجه به دشواریهای بسیار در زمینه ی حفر تونل در بلوار مدرس به دلیل بالا بودن سطح آب ، در خیابان زند به دلیل عبور از زیر زیرگذر و ... پیشرفت مترو شیراز را با توجه به عدم تخصیص کامل بودجه مناسب میداند از افتتاح همزمان خط یک مترو شیراز با خط دوم که خوشبختانه به طول آن افزوده شده و از منطقه ی کلبه شروع شده و با گذر از میدان امام حسین ( ستاد ) و عبور از خط اول به جنوب شیراز و ورزشگاه مدرن (!؟!؟ ) میانرود خواهد رسید.
مترو شیراز در 7 خط تعریف شده است که پس از اجرای کامل آن شیراز مجموعا 115 کیلومتر خطوط مترو خواهد داشت.
و متن مصاحبه مدیرعامل مترو شیراز با رسانه های گروهی به نقل از روزنامه آفتاب یزد
مديرعامل سازمان قطار شهري شيراز، زمان نهايي بهره برداري از تمام فازهاي قطار شهري در اين كلان شهر را به استناد آخرين تفاهم نامه منعقده، سال 1392 اعلام كرد. فرج الله رجبي با اعلام سال بهره برداري، عملادست اجرا كنندگان را 12 ماه باز گذاشت تا در يكي از اين ماه ها اتمام پروژه اعلام شود و هيچ انتقادي نيز به آن وارد نباشد. رجبي زمان اوليه را براساس تفاهم نامه اول، پايان سال 1388 اعلام و تصريح كرد: به علت تخصيص كم منابع مالي اين تفاهم نامه تمديد شده است. وي گفت: مبلغ كل اعتبار موردنياز اين پروژه، يك هزار و 60 ميليارد تومان و ميزان محقق شده آن 480 ميليارد تومان است. اين مقام مسئول با بيان اينكه هم اينك عمليات احداث قطار شهري شيراز در قالب 30 كارگاه فعال است; گفت: به حتم قطار شهري دائم درحال پيشرفت بوده و هر زمان كه از اين پروژه بازديد شود، مطمئنا نسبت به زمان قبل از آن پيشرفت ها و تغييرات محسوس خواهد بود. رجبي ميزان پيشرفت فيزيكي كار احداث تونل ها در فاز يك از اين پروژه را بيش از 85 درصد اعلام كرد.وي درخصوص عمليات حفاري درخيابان زند، گفت: هم اينك دستگاه حفار يك در ميدان نمازي تا پايان مسير 400 متر و دستگاه دوم در محدوده بيمارستان شهيد فقيهي تا پايان مسير 600 يا 700 متر فاصله دارند كه با توجه به آنكه هر ماه هر دستگاه 300 تا 400متر را حفاري مي كند، عملاظرف 2 تا 3 ماه آينده كار دراين مسير تمام است. وي همچنين درخصوص خريد واگن ها نيز گفت: در سال 1387 قراردادي بين شركت حمل و نقل ريلي كشور و يك شركت چيني براي توليد 315 دستگاه واگن براي سه شهر تبريز، اصفهان و شيراز منعقد شد كه با توجه به مشخصات فني اين پروژه در شيراز، ابهاماتي وجود داشت كه درصدد رفع آن برآمديم. اين مقام مسئول، سهم شيراز را 105 واگن اعلام و خاطرنشان كرد: منظور از واگن، يك پك است كه شامل واگن و كشنده و سايرتجهيزات است. مدير عامل سازمان قطار شهري شهرداري شيراز با اشاره به بازديد انجام شده از كارخانه چيني و جلسات متعدد در وزارت كشور، گفت: تا يك ماه آينده موضوع نهايي شده و نتيجه مشخص خواهد شد كه آيا واگن ها را از شركت چيني خريداري كنيم يا در ايران.به گزارش ايسنا، رجبي با طرح اين ادعا كه ;كار در شيراز چند درصد از ديگر شهرها جلوتر است;، گفت: فعاليت عمراني يك قسمت دربلوار مدرس تا ايستگاه هفت تا پايان سال تمام مي شود و تنها در اين مسير ايستگاه هشت (ترمينال مدرس) باقي مي ماند.
نظر شما چیست ؟ مترو شیراز ، چه سرانجامی پیدا خواهد کرد؟
نوشته شده توسط امین در روز سه شنبه ، 14 اردی بهشت 1389 ، ساعت 13:15 .
6 نظرات:
گويا صاحب وبلاگ به اصطلاح "فرهنگي" مشكلات عقيذتي دارد چرا بيتوجه هستي؟
وبلاگ خوبی دارین.مطلب مترو هم عالی و خوندنی بود.
دوست عزیز من ، مطالب موجود در سایر وبلاگها عقیده و نظر بنده نیست. عقیده من آزادی نظر است.البته نه برای گفتن هر چیزی ! شما با اون دوست که دلایل خودش رو داره بحث کن و اگر اشتباه میکنه ، متوجهش کن. هدف از ثبت وبلاگهی کختلف آشنایی با نظات مختلف هست. البته تا حد و مرزی مشخص.
با تشکر از شما ...
مدیر وبلاگ
امین جان مثل همیشه عالی بود...فقط یه چیزی...ببین توی سایت سازمان قطار شهری نوشته که خط 2 از فلکه گاز میره تا میانرود....در مورد کلبه مطمئنی؟؟؟
خود آقای رجبی گفته! تو متن مصاحبه هست رضا جون ??? ;) ;)
سلام چاکرم.خوبی؟
شرمنده از اون جاهایی که گفتی فرصت نمیکنم عکس بگیرم اما اگر خبر داشته باشی تو خیابان احمدی حدفاصل شاهچراغ و شاهزاده قاسم ، وسط خیابون رو با نرده کشی جدا کردن و یک خط ویژه اتوبوس هم در نظر گرفتن . امروز چند تا عکس ازش گرفتم . اگه میخوای بگو تا واست بفرستم
ارسال یک نظر