در چند پست قبل مطلبی داشتیم در مورد ایمنی بلوار چمران و راهکارهای بالا بردن ایمنی در این بلوار که خوشبختاه مورد توجه دوستان قرار گرفت و نظرات مختلفی هم بیان شد که بیشتر بحث در مرود نصب و عدم نصب گاردریل در بلوار چمران بود که دوست بسیار عزیزم امین ، در سایت شیراز-فارس مطلب جالبی رو اماده کرده که مطالعه اون خالی از لطف نیست :
قابل توجه مسئولین و کسانی که فکر میکنن گاردریل باعث زشت شدن چمران میشه، یک نوع گاردریل وجود داره که به صورت کابلی هست، این حفاظ کابلی که از سال 1992 تا امروز دهها هزار کیلومتر در آمریکا، اروپا، آسیا، آفریقا و اقیانوسیه به اجرا در آمده است و با توجه به نصب و اجرای ساده و قیمت مناسب، کاهش جدی در تلفات انسانی و خسارات مالی را در این کشورها شاهد بودهاند.
خب دوستان نظر شما چیه؟اگه با استفاده از این نوع گاردریل موافقین با 137 تماس بگیرین ... نظر من این هست که دسته جمعی این کار رو انجام بدیم ...
26 دی 89.
قابل توجه مسئولین و کسانی که فکر میکنن گاردریل باعث زشت شدن چمران میشه، یک نوع گاردریل وجود داره که به صورت کابلی هست، این حفاظ کابلی که از سال 1992 تا امروز دهها هزار کیلومتر در آمریکا، اروپا، آسیا، آفریقا و اقیانوسیه به اجرا در آمده است و با توجه به نصب و اجرای ساده و قیمت مناسب، کاهش جدی در تلفات انسانی و خسارات مالی را در این کشورها شاهد بودهاند.
امروزه حفاظ کابلی پاسخ خود را داده و به عنوان مناسبترین روش حفاظ ایمنی راه مطرح شده است.
اهداف اجرای حفاظ کابلی :
1- کاهش خسارات جانی: طبق آزمایشات انجام شده در تستهای استاندارد EN1317 اروپا و NCRP350 آمریکا در اصابت خودرو به حفاظ کابلی تلفات جانی به شدت کاهش یافته و تعداد زخمی نیزکاهش قابل توجهی داشته است.
2- کاهش خسارات مالی : با توجه به این که حفاظ کابلی تمامی انرژی اصابت را به خود جذب مینماید و از واژگونی خودرو یا بازگشت مجدد به درون جاده و تصادفات بعدی جلوگیری نموده و ضمناً در اصابت خودرو به حفاظ کابلی آسیب کمتری به خودرو نسبت به گاردریل و نیوجرسی وارد خواهد شد.
3- کاهش هزینه نگهداری.
حفاظ کابلی دارای مزیتهای زیر است :
1- با نصب و اجرای ساده، دارای بالاترین ضریب ایمنی در حفاظهای ایمنی می باشد.
2- هزینه کمتری در اجرا و نگهداری طی 10 سال دوران بهره برداری پرداخت میشود.
3- خسارت وارده به سرنشین و خودرو به علت جذب انرژی حاصل از برخورد
و انعطاف پذیری به شدت کاهش می یابد.
4- دارا بودن حداقل سطح اشغال در بین حفاظهای محتلف ایمنی که نهایتاً
موجب کاهش هزینه های راهسازی خواهد شد.
5- داشتن حفاظ ایمنی کابلی در محل تصادف پس از برخورد اولیه چنانچه پس از برخورد خودرو با حفاظ ایمنی کابلی پایه ها خم شده اما کابل پس از انعطاف اولیه سر جای خود برگشته و قبل از تعمیر، در برخورد خودروی دیگری در همان نقطه به طور موثر عمل می کند.
6- دارا بودن کمترین زمان ممکن جهت انجام تعمیرات حفاظ کابلی پس از برخورد چنانچه برای تعویض 5 پایه پس از تصادف فقط 15 دقیقه وقت لازم است. بنابراین در انجام تعمیرات حفاظ کابلی کمترین بار ترافیکی نسبت به سایر حفاظهای ایمنی ایجاد میشود.
7- حفاظ ایمنی کابلی با انعطاف در طول، مانع از پرت شدن دوباره خودرو و انحراف آن میشود و در نتیجه از تصادفات احتمالی با دیگر خودروهایی که در جاده حرکت می کنند، جلوگیری می کند.
8- دارا بودن زیبایی ظاهری که با استفاده از حفاظ ایمنی کابلی می توان به زیبایی جاده افزود و در ضمن القای حس ایمنی به راننده، به آرامش او در رانندگی کمک می کند.
9- از یک رشته حفاظ کابلی می توان به جای دو ردیف گاردریل در وسط جاده استفاده و در هزینه صرفه جویی نمود.
10- از حفاظ ایمنی کابلی می توان جهت جدا کردن مسیرهای رفت و برگشت خودروها استفاده کرد و در صورت بسته شدن یک مسیر به علت تصادف، ریزش کوه و غیره می توان با بلند کردن و خواباندن آن روی جاده و در آوردن پایه ها به سادگی ترافیک ایجاد شده را به مسیر روبرو به طور موقت هدایت نمود.
انواع کاربرد حفاظ کابلی :
برای ایمنی جاده در قسمتهای مختلف از حفاظ کابلی استفاده میشود.
1- حفاظ کابلی برای استفاده در کنار جاده و جلوگیری از پرتاب خودرو در شیبهای معمولی اطراف جاده
2- حفاظ کابلی برای استفاده در وسط جاده های دو طرفه جهت جلوگیری از انحراف خودرو به طرف مقابل و تصادقات
3- حفاظ کابلی روی پلها و در محلهای اجرای قوسهای جاده
4- حفاظ کابلی در کنار جاده ها ی با شیب تند و پرتگاه
لازم به ذکر است که حفاظی که این شرکت طراحی و اجرا میکند برای خودروهای سبک و سنگین است. طراحیهای دیگری وجود دارد که پاسخگوی صرفاً خودروهای سبک بوده در اصابت ماشینهای نیمه سنگین و سنگین عملکرد مناسبی ندارد که این شرکت از ورود به این نوع طراحی اجتناب نموده است.
در حفاظ کابلی کناری که در گوشه بیرونی شانه جاده نصب میشود در دو کلاس 3 کابل و 4 کابلی قابل طراحی است. استفاده 3 یا 4 کابلی بستگی به هدف از اجرای حفاظ دارد، چنانچه برای خودرو سبک طراحی شود 3 کابلی و برای خودروهای نیمه سنگین و سنگین 4 کابلی استفاده میشود.
- در حفاظ کابلی وسط نیز برای طراحی خودروی سبک و یا نیمه سنگین و سنگین متفاوت است لکن توصیه ما پاسخگویی برای هر گونه خودرو بوده و بر اجرای حفاظ 4 کابلی اصرار داریم.
استفاده از حفاظ کابلی در تغییر جهت ترافیک :
با وجود تصادفات در جاده و یا خراب شدن کامیون و یا اتومبیلی در جاده، ترافیک ایجاد میشود. این به این معنی است که نمیشود از کنار کامیون خراب شده و یا ماشین تصادفی عبور کرد.
حفاظ کابلی بسیار ساده میشود از وسط جاده گرفته شود و ترافیک را به طرف مخالف برده و جاده را موقتاً باز کرده تا وسیله نقلیه خراب از جاده خارج شود.
جاده 1+2
در سوئد حدود 3000 کیلومتر از جاده های اصلی دارای عرض 13 متر میباشد، برای ایمنی بیشتر این جاده های 13 متری بهترین روش به کار بردن حفاظ کابلی است. این ارزانترین طریقی است که میتوان ایمنی جاده های با عرض کم را بدون مخارج کلان گارانتی کرد. در قسمت های مختلف میشود 2 خط در یک جهت و یک جهت در جهت مخالف ایجاد کرد.
در عکسهای زیر نمونه هایی از برخورد وسایل نقلیه با این حفاظ را مشاهده میکنید.
به نظر شما اگر به جای این حفاظ از سایر حفاظ های ایمنی در جاده استفاده می شد، چه اتفاقی ممکن بود رخ دهد ؟؟
به نظر شما اگر به جای این حفاظ از سایر حفاظ های ایمنی در جاده استفاده می شد، چه اتفاقی ممکن بود رخ دهد ؟؟
خب دوستان نظر شما چیه؟اگه با استفاده از این نوع گاردریل موافقین با 137 تماس بگیرین ... نظر من این هست که دسته جمعی این کار رو انجام بدیم ...
26 دی 89.
10 نظرات:
اين گاردیل ها چند سالیه توی ایران و فارس هم استفاده می شن...مسیر شیراز - سپیدان یه نمونشه...
---
نصب گاردریل حتی این مدلیش خیلی در شهر جالب نیست...بهترین کار فرهنگ سازیه...اگر گاردریل نصب بشه, دیگه تصادفی اتفاق نمی افته؟...نه!...فقط ماشین از این ور بولوار نمی پره اونور!...کلا ذهن افراد در دست رسانه هاست!...اگر امروز رسانه ها تصمیم بگیرن در مورد شلغم صحبت کنن فردا این موضوع برای همه مهم میشه!...داستان تصادف چمران هم همینه...چند وقت دیگه از ذهن همه پاک میشه...بهتره به جای مقصر اعلام کردن مسئولین و گشتن دنبال یک کسری در امکانات و تجهیزات باور کنيم که فرهنگمون مشکل داره...همین بس...اینقدر که در اين تصادف به پلیس و شهرداری توسط رسانه ها ( رسانه های بعضا نفهم!) گیر داده شد, به اصل قضیه که راننده ی بی فرهنگ بود پرداخته نشد...با این روند وضع همین خواهد بود...
یعنی تا وقتی فرهنگ بالا نره باید کشته بدیم همینجور؟
تصاویر صفحه اول سایتم برای شما نشون داده نمیشه؟
مثل اینکه دوباره اسیر فیلتر فله ای شدیم
جناب ح کجایه استان فارس از این گارد نصب شده!!!!!!!!!؟
مسیر جاده شیراز سپیدان گارد ریل کابلی نیست عزیزم
در ضمن وجود فرهنگ به کنار بده ما جاده های شهریمون ایمن باشن. میدونی که ماشالا تو کشور ما خودرو غ استاندارد کم تولید نمیشه اگه ایراد از خودرو باشه چی بازم میگی به خودرو فرهنگ یاد بدیم!!!!!!!!!؟
جناب ح کجایه استان فارس از این گارد نصب شده!!!!!!!!!؟
مسیر جاده شیراز سپیدان گارد ریل کابلی نیست عزیزم
در ضمن وجود فرهنگ به کنار بده ما جاده های شهریمون ایمن باشن. میدونی که ماشالا تو کشور ما خودرو غ استاندارد کم تولید نمیشه اگه ایراد از خودرو باشه چی بازم میگی به خودرو فرهنگ یاد بدیم!!!!!!!!!؟
دوستان من یک پیشنهاد دارم، بیاین بریم به دولت اعتراض کنیم چرا انقدر پول خرج نیروی انتظامی میکنه این همه کلانتری، آگاهی، ماشین پلیس این همه مامور پلیس با درجات مختلف، آقا بیاین به جای اینکه انقدر پول خرج نیروی انتظامی کنیم نصف این پول رو خرج فرهنگ سازی کنیم تا دیگه کسی دزد نشه کسی آدم نکشه کسی قاچاقچی نشه و....
در نتیجه وقتی کسی دزدو... نشد من و شما هم بدون نیاز به پلیس در کمال امنیت زندگی میکنیم، این همه هم پول خرج نیروی انتظامی نکردیم!!!!!چطوره؟
lol
چون جناب آقای " ح " فرمودند نباید استفاده بشه پس: آلمان. سوِئد . انگلیس . فرانسه و.. که هیچی تهران . اصفهان . تبریز هم هیچی اینا بیکارن لابد که گارد ریل کشیدن تو سطح شهر در بلوارها و بزرگراهاشون آره؟!!!!!
آقای " ح " عزیز اتفاقا گارد ریل کابلی برای بلوار چمران بسار مناسب است چون هم ظاهر خوبی داره( مثل حصار باغچه و مزرعه هست از نظر ظاهر) هم ایمنی بالایی داره .فرهنگ سازی جای خود ایمنی راهها هم جای خود . مردم ما که نباید بخاطر کم کاری برخی مسئولین جوون خودشونو از دست بدن .
جناب مهدی،
در مسیر شیراز اردکان ، تا مقداری از مسیر از گارد ریل کابلی استفاده شده.منتهی در این تصویر خیلی نمیشه تشخیص داد که همین مدل هست یا نه.
در مطلب قبلی هم، همونطور که دوستان هم فرمودن، در مورد این نوع از محافظ ها(سیمی) صحبت کوتاهی شد و اینجا هم که زحمت کشیدن اطلاعات کامل رو دادن. البته اولین بار من در مسیر شیراز-اصفهان این محافظای کابلی رو دیدم و به نظرم هم ظاهر مناسبی دارن...
نکته ی" به اجبار" 100 بار تکرار شده! و صحیح خیلی دوستان هم اینه که بسیاری از امکانات چه در خودرو، چه خیابون و جاده و .... برای کم کردن میزان خسارات هست؛ نه حذف کامل اونا(کمربند ایمنی،کلاه ایمنی،کیسه هوا و...). شاید دوستان مخالف منظور دیگه ای دارن؛ چون بعیده با این موضوع اظهر من الشمس مخالف باشن...!
جواب مهدی رو که بنیان دادند...فقط یک توصیه : لطفا بیشتر در اطرافتون دقیق بشید و مسائل رو با دقت بیشتری نگاه کنید تا مجبور نباشدی دیگران رو متهم کنید...(حدودا سهخ سال پیش این گاردریل ها رو من در اون مسیر دیدم!)
---
جواب سام:مگه هر کاری که اصفهان و تهران کرد درسته؟...اولا گاردریل رو توی این شهرهایی که شما گفتی توی اتوبان نصب کردن نه توی بولوار! شیراز فقط یه اتوبان داره اونم نورالدینه که اگر قرار بر نصب گاردریل باشه باید اونجا نصب بشه!...چمارن بولواره...هر وقت شد اوتوبانت اونوقت تازه میشه بحث کرد که گاردریل نصب کنیم یا نه؟!
---
جواب امین: نه! تا وقتی فرهنگ بالا نره حتی نصب دیوار پنبه ای (!) وسط بولوار موجب نمیشه کشته ندیم!
بحث اساسی اینه که ما - و در اولویت اول صدا و سیما - عادت کردیم همیشه مقصر رو مسئول بدونیم و یک بار به مردم گیر ندیم...می دونی چرا؟...چون عواقبش خطرناکه!...ما به مردم نیاز داریم!...حالا هر جور راحتی فکر کن...
میخاید به امید فرهنگ سازی باشید ؟ 32 سال فرهنگ سازی نشده حالا میخاید بشه ؟
ارسال یک نظر