شهرداری شیراز در اقدامی که جای تقدیر بسیار دارد از سال 86 شروع به حفاری و احداث همزمان 3 تونل شهری کرد که در نوع خود و در بین شهرهای ایران انجام این کار بی سابقه هست.در ادامه به بررسی وضعیت و پیشرفت این سه پروژه بزرگ می پردازم.
1 - تونل دوقلو کوهسار مهدی : این تونل جزیی از بزرگراه کوهسار مهدی می باشد که عملیات حفاری ان در دو تونل شمالی و جنوبی به پایان رسیده است. مشخصات فنی این تونل به شرح زیر است :
این تونل در سال 91 و همزمان با بزرگراه کوهسار مهدی افتتاح خواهد شد.برای مشاهده موقعیت قرارگیری تونل بر روی گوگل ارث اینجا کلیک کنید.
2 - تونل دوقلو ایمان : این تونل در نیز در مسیر بزرگراه کوهسار مهدی و دقیقا پشت بیمارستان در بلوار چمران قرار گرفته است که اتوبان کوهسار مهدی از طریق این تونل و یک پل که بر روی بلوار چمران ساخته خواهد شد به میدان قصردشت حواهد رسید.
برایس مشاهده موقعیت قرارگیری پروژه اینجا کلیک کنید.
مشخصات پروژه :
تونل دوقلو – طول هر رشته تونل بااحتساب ترانشه ها 400 متر - هرتونل شامل سه خط عبور – شیب کـف تونل 2% - سطح مقطع تونل درهنگام حفاری 124 مترمربع – سطح مقطع تونل پس ازعملیات لاینینگ 103 مترمربع – عرض خالص کف تونل 3/15 متر – عرض سواره رو 5/10 متر - حجم تقریبی خاکبرداری ترانشه ها 000/42 مترمکعب – حجم حفاری تونل ها 000/71 مترمکعب –
حجم بتن ریزی 000/16 مترمکعب – سرعت طرح 80 کیلومتر درساعت – وزن آهن الات مصرفی 1050 تن
3 - تونل سعدی : این تونل در انتهای بلوار فضیلت شمالی و در کوه سعدی قراردارد که بوسیله پل در حال ساخت فضیلت - سرداران باعث اتصال بلوار فضیلت شمالی به منطقه سعدی و در ادامه به آرامستان بهشت احمدی شیراز خواهد شد.حفاری این تونل در سال جاری علی رغم تمام مشکلات و سختی ها به پایان رسیده و در سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.برای مشاهده موقعیت قرارگیری تونل اینجا کلیک کنید.
مشخصات پروژه :
طول تونل 540 متر – عرض مفید 5/17 متر – شیب کف تونل 4% - روش حفاری چالزنی وانفجار - 4 خط عبور جهت رفت وبرگشت - 2 پیاده رو - عرض رفوژ وسط 60 سانتیمتر – سطح مقطع کل تونل 175 مترمربع - حجم کل حفاری تونل 94746 مترمکعب – سطح شاتکریت ومش 18031 مترمربع – حجم شاتکریت مصرفی 2704 مترمکعب
بنظر شما تونلهای در حال ساخت تاثیری در حل معضل ترافیک ، روانسازی آن و بالابردن کیفیت وضعیت بزرگراهی شیراز خواهند داشت؟
17 مهر 89
2 نظرات:
خیلی مطلب مفیدیه...باید مشخص بشه شیراز اگر پل دو طبقه نداره جاش تونل داره مثلا!
و خیلی خوبه که جاش رو هم مشخص کردی...فردادوباره یه عده! نیان بگن این که بیرون شهره!
بله بسیارهم برای معضل ترافیک شیراز مفید خواهد بود چون خیابان سعدی کشش ترافیک بهشت احمدی و جاده خرامه را نخواهد داشت .
ارسال یک نظر