Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
محک

دانشگاه شیراز ، دومین دانشگاه جامع کشور

http://autnews88.files.wordpress.com/2009/11/arm_shiraz.gif?w=222&h=240معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز گفت: دانشگاه شیراز در رتبه­ بندی اعلام شده در بین دانشگاه­های جامع کشور دارای رتبه دوم پس از دانشگاه تهران می­باشد.
رحمت­ اله مرزوقی دیروز در جمع خبرنگاران رسانه­ های گروهی جایگاه دانشگاه شیراز در رتبه­ بندی سراسری را رتبه ششم عنوان کرد و گفت: بیش از 6 دهه فعالیت این دانشگاه و قابلیت­های علمی در رشته­های مختلف مهندسی علوم پایه، کشاورزی، علوم انسانی زیرساخت مناسبی در این مرکز آموزش عالی در راستای توسعه تحصیلات تکمیلی ایجاد گردیده است.
وی از حضور تعداد 100 استاد تمام، تعداد 170 دانشیار، تعداد 250 نفر استادیار و تعدادی مربی در دانشگاه شیراز اشاره کرد و گفت: در سال جاری تلاش کردیم تعداد 800 نفر ظرفیت ورود در مقطع کارشناسی کاهش پیدا کند و در پی آن ظرفیت دوره­های تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکترا) توسعه یابد.
وی در عین حال بر توسعه کارگاه­ها، تجهیزات و زیرساخت­های مربوطه در جهت پاسخگویی به نیازهای دوره تحصیلات تکمیلی­ تأکید کرد و گفت: بر اساس آیین­نامه وزارت متبوع جذب دانشجویان ممتاز مقطع کارشناسی بدون آزمون در دستور کار قرار گرفته است که در این رهگذر سال گذشته تعداد 106 نفر از دانشجویان ممتاز دانشگاه شیراز و تعداد 22 نفر از دانشجویان ممتاز سایر دانشگاه­های کشور جذب مقاطع کارشناسی ارشد شدند که این روند با افزایش تعداد دانشجویان واجد شرایط در سال آینده ادامه خواهد داشت.
وی با بیان این مطلب که دانشگاه شیراز به سمت ایجاد دوره­های دکتری پژوهش­محور فعالیت دارد اضافه کرد: توجه به امر تحقیقات در دوره­های تحصیلات تکمیلی مورد توجه دانشگاه­های کشور و دنیا بوده است. از این رو ما به این مهم در دوره­های تحصیلات تکمیلی توجه ویژه داریم.
وی توسعه اتوماسیون اداری، خدماتی و آموزشی را از دیگر نکات موفق و ارتقای دانشگاه شیراز عنوان کرد و گفت: در حال حاضر همه امور اداری، آموزشی و پرورشی از طریق سیستم پیشرفته و به­روز اتوماسیون انجام می­گیرد.
معاون آموزشی دانشگاه شیراز در ادامه به ایجاد رشته­های جدید در سال­های گذشته در این دانشگاه خبر داد و گفت: در حوزه کارشناسی رشته­هایی نظیر جهانگردی، فرش، ارتباطات تصویری، مکانیزاسیون کشاورزی، فناوری اطلاعات و... و در سایر مقاطع نرم­افزار کامپیوتر، سخت­افزار کامپیوتر و... راه­اندازی شده است.
وی از ایجاد 13 رشته جدید در سال تحصیلی جاری در دانشگاه شیراز خبر داد و گفت: زمین­شناسی، زیست­محیطی، زبان و ادبیات عرب، مهندسی شیمی، نانوفناوری، شناسایی و معرفی علف­های هرز، کارشناسی ارشد تربیت بدنی، علوم زمین، شیمی نانو و علوم سیاسی مطالعات منطقه­ای (خاورمیانه) از جمله رشته­های جدید این دانشگاه بوده است.
وی از فعالیت در واحد دانشکده آموزش­های الکترونیک در مقطع کارشناسی ناپیوسته در این دانشگاه خبر داد و گفت: تعداد یک هزار و 610 نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در این دانشکده مشغول تحصیل می­باشند.
وی اضافه کرد: بر اساس برنامه­ریزی صورت گرفته این دانشکده توسعه پیدا خواهد کرد.
مرزوقی به پذیرش تعداد 400 نفر دانشجوی میهمان در مهرماه 89 در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: در سال تحصیلی جاری معادل 4 سال گذشته پذیرای دانشجویان متقاضی میهمان به این دانشگاه بوده­ایم.
وی معلولیت آشکار، ازدواج پس از ورود به دانشگاه، فوت پدر پس از ورود به دانشگاه، معدل قابل قبول را از جمله مبانی قانونی پذیرش دانشجوی میهمان و انتقالی عنوان کرد.
این مقام مسئول در دانشگاه شیراز به توسعه آموزشی در این دانشگاه بر اساس مبانی برنامه چشم­انداز 20 ساله تأکید کرد و گفت: توسعه تحصیلات تکمیلی در دوره­های کارشناسی ارشد و دکترا، توسعه گرایش­های بین رشته­ای، ایجاد گرایش­ها و رشته­های پژوهش­محور در مقاطع تحصیلی دکترا، تقویت و مؤسسه ارتباطات علمی و آموزشی با دانشگاه­های سایر کشورهای منطقه از جمله مبانی یاد شده می­باشد.
وی به راه­اندازی دفتر توسعه فعالیت­های برون­مرزی دانشگاه شیراز اشاره کرد و گفت: دانشگاه شیراز در سایر کشورهای منطقه واحدهای آموزشی به طور مجازی ایجاد می­نماید که پس از آن واحدهای آموزشی حضوری نیز ایجاد خواهد شد.
معاون آموزشی دانشگاه شیراز جذب و هدایت استعدادهای درخشان را به این دانشگاه از دیگر برنامه­های در دست اقدام عنوان کرد و گفت: بر اساس این طرح دانش­آموزان و دانشجویان نخبه در مقاطع مختلف به دانشگاه شیراز هدایت می­شوند.
وی جذب هیأت علمی کارآمد و متخصص و ارزیابی برنامه­های درسی به ویژه در حوزه علوم انسانی را از جهت­گیرهای علمی دانشگاه شیراز عنوان کرد و گفت: دانشگاه شیراز یکی از دانشگاه­های پرمتقاضی برای بورس در مقطع دکترا به شمار می­رود.

0 نظرات: