عملیات ساخت خط 1 مترو شیراز در سال 1380 شروع گردید.
الف- بخش مسیر
ب- بخش ایستگاههای فاز یک بهره برداری
ج- بخش ایستگاههای فاز دو بهره برداری
د- بخش توقفگاه ، دپو و ساختمان اداری و کنترل مرکزی
د- بخش روسازی
اين خط که از ميدان گل سرخ و از طريق بلوار مدرس و سپس ميدان وليعصر، ميدان امام حسين ، ميدان نمازي، ميدان قصردشت، كوچه گلخون، حاشيه چمران و ميدان ميرزا ي شيرازي به ميدان احسان متصل ميشود، طولي معادل 24.2 کيلومتر دارد .دپو ي مركزي يا اصلي در 1300 متري جنوب شرق ميدان گلسرخ و دپو شماره دو در همجواري ميدان احسان قراردارد . اين خط با 20 ايستگاه هم اكنون در حال ساخت مي باشد
در 15 کيلومتر اول از ايستگاه گلسرخ تا ايستگاه عفيف آباد مسير به صورت دو تونل مجزا با قطر حدود 6.88 متر در زير زمين احداث مي شود.از ايستگاه عفيف آباد و از طريق خيابان قصردشت ، ميدان قصردشت، كوچه گلخون تا پل چمران، مسير به شکل يک تونل کم عمق با روش کندو پوش و تونل زني به روش اتريشي خواهد بود و از پل چمران تا ميدان ميرزاي شيرازي به صورت همسطح زمين در همجواري رودخانه خشک و از ايستگاه ميرزاي شيرازي تا ميدان احسان به صورت يک تونل کم عمق به روش كند و پوش مي شود
توقفگاه و تعميرگاه اصلي به وسعت حدود 27 هکتار و در سطح زمين به منظور توقف واگن ها و نيز انجام عمليات شستشو و نظافت قطارها و انجام کامل تعميرات سبک و سنگين به صورت ادواري ، طراحي شده و در حال اجرا مي باشد.
توققگاه شماره دو در همجواري ميدان احسان که صرفا به منظور توقف تعدادي از واگن ها و تعميرات اوليه طراحي شده و در حال ساخت مي باشد.
توقفگاه و تعميرگاه اصلي به وسعت حدود 27 هکتار و در سطح زمين به منظور توقف واگن ها و نيز انجام عمليات شستشو و نظافت قطارها و انجام کامل تعميرات سبک و سنگين به صورت ادواري ، طراحي شده و در حال اجرا مي باشد.
توققگاه شماره دو در همجواري ميدان احسان که صرفا به منظور توقف تعدادي از واگن ها و تعميرات اوليه طراحي شده و در حال ساخت مي باشد.
طرح خط يك در 5 بخش در حال اجراست كه جهت کنترل و راهبری هماهنگ پروژه ها ، در بخش اجرا زیر پروژه های زیر تعریف شده اند
الف- بخش مسیر
ب- بخش ایستگاههای فاز یک بهره برداری
ج- بخش ایستگاههای فاز دو بهره برداری
د- بخش توقفگاه ، دپو و ساختمان اداری و کنترل مرکزی
د- بخش روسازی
آخرین وضعیت تامین واگن ها
با نزدیک شدن به مراحل پایانی عملیات اجرایی طرح قطار شهری شیراز ، هم اکنون تمام توجهات به تامین واگن های خط یک قطار شهری شیراز جلب شده است که به همین منظور قراردادی با شرکت ایرانکو بسته شده است که واگن های خط یک را در آبان ماه سال 91 تحویل دهد.
البته پیشنهاداتی مبنی بر استفاده از واگن های دسته دوم برای فاز 1 خط یک ارائه شده است تا نیمی از خط 1 در سال آینده به بهره برداری برسد.
زمان افتتاح نهایی خط 1 مترو شیراز ؟
طبق اعلام مسوولین طرح با اتمام کلیه مراحل که شامل تکمیل مسیر و ایستگاههای خط 1 می باشد تا پایان سال 90 ، و ورود واگن ها در سال 91 ، طرح بزرگ مترو شیراز در سال 91 به بهره برداری خواهد رسید که با افتتاح آن شاهد تحولی بزرگ در ترافیک شهری و حمل و نقل شیراز خواهیم بود که امید است مسوولان از هم اکنون با فرهنگ سازی مناسب و بیان ضرورت استفاده از مترو ، شهروندان را به استفاده از مترو ترغیب نمایند.
برگرفته از shirazmetro.ir
3 نظرات:
هم شهریان عزیزم متاسفانه باید بگم افتتاح نیمه کاره ی همهه پروزه ها بلا استثنا از ویژگیها ی بارز ن... مقدس ما هست
به نظر می رسه معماری ایستگاهها خیلی معمولیه مثل متروی تهران
سوالی که ذهن همه همشهریان شیرازی را به خود مشغول کرده این است: چرا متروی شیراز با زدن پل در حاشیه یا روی رودخانه خشک که غرب و شرق شیراز را به هم متصل می کند، تمام میادین اصلی شهر را در بر می گیرد و این همه هزینه تخریب معابر و کوچه و خیابان را بر مردم تحمیل نمی کرد و این همه بیت المال را مصروف حفر تونل نمی ساخت، انجام نشد؟
ارسال یک نظر