Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
محک

دفاع استاندار پیشین از انتخاب مسیر قطار شیراز - اصفهان


محمدرضا رضازاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شيراز پيرامون موضوعاتي كه طي چند روز اخير در مورد مكان‌يابي ايستگاه و مسير قطار شيراز ـ اصفهان در شيراز و راه‌‌اندازي پروژه مطرح شده بود، اظهار داشت: از دو مسيري كه متصور مي‌شد يكي مسير فعلي بود كه در شمال غرب شيراز قرار دارد و مسير دوم نيز از طريق مرودشت به سمت درياچه مهارلو و پل فسا واقع است.
وي ادامه داد: مسير دوم به دليل اينكه در راه‌آهن شيب طول مسير محدوديت دارد، مسير طولاني‌تر و حدود 60 كيلومتر به طول مسير اضافه مي‌شد كه در طول يك مسير 500 كيلومتري اضافه شدن اين مقدار توجيه مسير دوم را زير سؤال مي‌برد.
استاندار سابق فارس گفت: تا قبل از دولت نهم از هفت قطعه راه‌آهن شيراز ـ اصفهان در دو قطعه مقاديري كار انجام شده بود كه شامل اصفهان به شهرضا و شيراز به مرودشت بود و بخشي از تونل‌‌هاي مسير شيراز تا مرودشت حفاري شده و به طور عملي انتخاب مسير از قبل انجام گرفته بود.‌
رضازاده با اشاره به تأمين زمين براي اين پروژه نيز بيان داشت: تأمين زمين ايستگاه شيراز براي وزارت راه هزينه‌‌هاي بالايي داشت كه ما در آن زمان اين زمين را به طور تقريب رايگان در اختيار وزارت راه گذاشتيم و حدود 60 هكتار مورد نياز بود كه 30 هكتار زمين متعلق به مسكن و شهرسازي كه با تغيير كاربري به وزارت راه تحويل شد و مبلغ آن نيز حدود 1.5 ميليارد تومان بود كه بايد پرداخت مي‌كردند و 30 هكتار ديگر با تغيير كاربري يكي از تعاوني‌ها تأمين شد و بايد گفت كه استانداري در آن زمان تعهد خود را انجام داده است.
استاندار سابق فارس ابراز داشت: در طول 3 سال و نيم براي اين پروژه 650 ميليارد تومان هزينه شد و اين سرعت در كار براي وزارت راه نيز افتخار بزرگي است كه ركوردي در سرعت انجام اين‌گونه پروژه‌ها به حساب مي‌آيد اما بعد از آن بايد مسئولان وزارت راه و استان فارس با جديت بيشتري پروژه را پيگيري مي‌كردند.
وي افزود: به هر اندازه اين پنج كيلومتر باقي‌مانده سخت باشد به طور طبيعي سخت‌تر از 500 كيلومتر ساخته شده نيست و در طول اين 500 كيلومتر 21 تونل، يك‌هزار و 500 پل و حجم بالاي عمليات خاكي انجام شد و به نظر مي‌رسد در هدف‌گذاري وزير راه اين پروژه بايد در اولويت بالايي قرار مي‌گرفت و اين حق مردم بود كه از پروژه بهره‌مند شوند.
رضازاده تصريح كرد: شايد دليل مورد غفلت قرار گرفتن پروژه راه‌آهن شيراز ـ اصفهان را از يك طرف در تغييرات متعدد معاونت ساخت و توسعه زيربنا‌هاي حمل و نقل وزارت راه بايد جستجو كرد كه بهبهاني در طول وزارت خود تنها پنج مرتبه اين معاونت را تغيير داده و طبيعي است هر معاوني تا بخواهد در كار خود اولويت‌بندي كند تغيير كرده است و از طرف ديگر دعوا‌هاي سياسي كه در استان فارس شكل گرفته، تمام ذهن‌ها را به خود مشغول كرده و به طور عملي فرصتي براي پيگيري كار‌هاي زيربنايي اين استان باقي نمي‌گذارد.
استاندار سابق فارس در مورد راه‌اندازي قطار در زمان تصدي‌گر‌ي‌اش در استانداري فارس خاطرنشان كرد: تأكيد دولت اين بود كه براي اين پروژه‌‌هاي مهم خط پاياني تعريف شود تا وزارت راه مكلف باشد تمام همت خود را مصروف به پايان رساندن پروژه كند و حال اگر نواقص جزئي باقي مي‌ماند نبايد بعد رها مي‌شد، چرا كه 500 كيلومتر در 3 سال و نيم به سرانجام رسيد اما تنها پنج كيلومتر باقيمانده بعد از يك سال هنوز تمام نشده است.
رضازاده درباره مسائل مطرح شده اخير و اينكه مكان‌يابي‌هاي قطار شيراز ـ اصفهان اشتباه بوده و مقصر اصلي وزير راه و استاندار سابق فارس هستند، گفت: سؤالي كه در اينجا مطرح مي‌شود اين است كه مگر به طور اصولي استانداري با پيمانكار پروژه طرف قرارداد است و مگر مسير راه را استاندار ابلاغ مي‌كند.
استاندار سابق فارس ادامه داد: تمام مسائل مربوط به نقشه راه و تعيين مسير با پيمانكاري است كه طرف قرار داد وزارت راه و ترابري بوده و استانداري فقط مسئول پيگيري امور و نظارت بر روند انجام پروژه تا زمان اتمام آن است.
رضازاده همچنين با اشاره سخنان وزير راه كه عنوان كرده بود به جاي اينكه ايستگاه قطار شيراز در مكاني مانند پليس راه پل فسا ساخته شود ايستگاه در مكاني بنا شده كه دره وجود دارد، تصريح كرد: نخست اينكه مردم شيراز به طور دائم از اين مكان عبور مي‌كنند و به خوبي مي‌دانند كه آيا اين محيط دره است يا نه و از سوي ديگر راه‌آهن شيراز در طول سه سال و نيم گذشته از دره‌ها و تونل‌هاي متعددي عبور كرده و به مقصد رسيده اما بر فرض صحت اين سخنان بجا است توضيح بدهند كه چه مشكلي پيش آمده كه در طول يك سال و نيم گذشته در يك دره مانده‌اند و كارشان پيش نمي‌رود و تنها پنج كيلومتر راه را ساخته‌اند.
استاندار سابق فارس در پاسخ به اين بخش از سخنان وزير راه كه «يكي از مشكلات راه آهن شيراز ـ اصفهان طراحي ايستگاه آن است چراكه قطار براي دور زدن احتياج به مكاني با 200 متر عرض دارد كه در حال حاضر چنين مكاني وجود ندارد» گفت: ابعاد زمين از سوي كارشناسان وزارت راه مشخص شده و اگر مشكلي در اين زمينه وجود دارد استانداري مقصر نيست ضمن اينكه قطار هنگام دور زدن با تمام واگن‌هايش جا به جا نمي‌شود بلكه يك سيني‌گردان از طريق لكوموتيو تغيير جريان مي‌دهددكه از طريق لوكوموتيو عمل مي‌كند و مشكلي ايجاد نمي‌كند.
رضازاده درباره برخي از انتقاد‌هايي كه از سوي مسئولان استاني مطرح شده است، بيان داشت: فرصت و ذهن مسئولان فعلي اين استان بيشتر بايد به انجام زير ساختها معطوف شود تا اين جنجال‌ها و دعواها انرژي را از مديران نگيرد.

استاندار سابق فارس در واكنش به اظهارات وزير راه و پاسخ به مسائل مطرح شده اخير گفت: راه آهن شيراز ـ اصفهان از مسير پل فسا حدود 60 كيلومتر طولاني‌تر مي‌شد.

7 دی 89 .

3 نظرات:

شیراز گذر گفت...

سلام خدمت مدیر سایت اگه امکان داره میشه لطف کنید پیوندگذر موقت های شیراز رو به آدرس جدید لینک بدین ، ممنون میشم

شیراز گذر گفت...

سلام خدمت مدیر سایت اگه امکان داره میتونیم با هم تدابل بنر کنیم من بنر شما رو تو سایتم گذاشتم شما هم اگه لطف کنین بنر من رو تو سایتتون بزارید
اگه نخواستید به من خبر بدید

این لینک بنر
http://upload.centerfa.com/uploads/12936236831.gif

نوشین گفت...

دیگان بر شما خجسته و همایون باد
( گل ها و شادی های فراوان )