Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
محک

مروری بر پروژه های عمرانی و فضای سبز شهرداری شیراز

از بازدیدکنندگان محترم وبسایت ، " یک دوست " عزیز ، اطلاعات کاملی از پروژه های عمرانی و فضای سبزشهرداری  شیراز تهیه کردند که در ادامه مروری بر آنها خواهیم داشت :

شهرداری در راستای اجرای پروژه های شهری اقدام به تدوین پروژه های موسوم به هدف 90 در حوزه حمل ونقل و پارکهای گردشگری نمود. این پروژه ها پس از اصلاحاتی شامل 21 تقاطع غیر همسطح ، 3 بزرگراه ، 3 تونل (2 تونل 2 قلو) ، 9 پارک و یک سد مخزنی گردید که البته برخی از آنها قبل از تدوین پروژه های هدف 90 شروع شده بودند. هدف از این برنامه، اجرا وتکمیل و بهره برداری از پروژه ها تا سال 90 بوده که البته تحقق این امر با توجه به وضعیت اجرای پروژه ها در کشور و خصوصا شیراز قدری بلند پروازانه بوده است که البته فرصت باقیمانده تا سال 90 نیز موید این مطلب است.
شروع پروژه ها و کلنگ زنی آنها بویژه در سال 86 نویدبخش حرکتی بود که شاید شهرداری شیراز بتواند بخش عمده ای از این پروژه ها را تا سال 90 به پایان برساند. اما به دلایل مختلف از جمله عدم مدیریت مناسب، عدم رفع مشکلاتی از قبیل تملک، دوره طولانی رفع عوارض و تاسیسات شهری، کمبود نقدینگی پروژه، ضعف پیمانکار، عدم وجود برنامه ریزی مدون اجرای پروژه، طرحهای غیر کارشناسی مشاوران و غیره دوره اجرایی پروژه ها بسیار طولانی گردید که البته دور از انتظار هم نبوده و نخواهد بود.

                                                                                  تقاطع غیر همسطح مطهری _ ستارخان

قبل از شروع بحث در این خصوص قابل ذکر است که به جز پروژه های فوق، پروژه های مهم دیگری که شهرداری بعنوان متولی اصلی آن می باشد نیز مطرح هستند که از جمله آنها می توان به قطار شهری، کمربند سبز، بولوارهای 45 متری ، ساماندهی رودخانه خشک و... اشاره نمود. علاوه براین 4 پروژه مصوب تقاطع غیر همسطح با مشارکت وزارت راه را نیز می توان به پروژه های فوق افزود.

                                                                                              میدان 12 فروردین

از پروژه های هدف 90 تاکنون تقاطعات غیر همسطح ابوذر غفاری-دهپیاله، پل خلیلی(فاز 1)، سرداران-نصر، سرداران-ساحلی(فاز 1) و فضیلت-ساحلی(فاز 1) و بزرگراه وحدت افتتاح شده است که البته تقاطع سرداران-رسول اعظم (که جزو پروژه های هدف 90 نیست) نیز به این آمار باید اضافه نمود.
در حال حاضر نیز 10 تقاطع غیر همسطح دیگر نیز در حال اجرا می باشد که عبارتند از 3 پروژه مشارکتی با وزارت راه( تقاطع وحدت-کمربندی که در نوع خود پروژه بزرگی است، تقاطع میانرود-کمربندی که بعلت تلاقی با خط 2 متروی شیراز تغییراتی در آن ایجاد شده است و تقاطع خلیج فارس-کمربندی که در حدود 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در صورت حل مسایل تملکی باقیمانده به زودی افتتاح می گردد)، 6 پروژه هدف 90(تقاطع امیرکبیر-باهنر و تقاطع چمران-زرگری که تا دهه فجر افتتاح می گردند، تقاطع میدان دفاع مقدس، تقاطع سرداران-فضیلت و تقاطع وحدت-دکترحسابی که در سال آینده افتتاح می گردند و فاز دوم تقاطع فضیلت-ساحلی که به تازگی شروع شده است) و نهایتا تقاطع وحدت-آفرینش که درمراحل ابتدایی اجرایی می باشد و جزو پروژه های هدف 90 نیز نمی باشد.

پارک بزرگ شیراز
image
  •  
نکته دیگر در خصوص 4 پروژه مشارکتی وزارت راه این است که از سویی قبلا محل اولیه چهارمین پروژه تقاطع کمربندی-مهدی آباد اعلام شد، اما چندی پیش رییس اداره راه فارس عنوان نمود که از این 4 تقاطع، یکی قبلا در محل تقاطع کمربندی- سلطان آباد اجرا شده که جای بسی تعجب دارد، از طرف دیگر جدیدا شهرداری اعلام نمود که طرح این 4 تقاطع مصوب سفر رهبری تهیه شده است که هیچ کدام جزو پروژه های انجام شده فوق نبودند و همگی نیز در محل کمربندی جنوب می باشند.
اما در بحث تقاطعات جدید نیز گفتنی است که پروژه تقاطع ستارخان-مطهری در مرحله انتخاب پیمانکار می باشد، تقاطع پل باغ صفا در حال انجام خاکبرداری اولیه توسط سازمان موتوری شهرداری است، تقاطع ولیعصر نیز بزودی آغاز خواهد شد که در صورت اجرا شدن پروژه منحصر بفردی در شیراز خواهد بود، تقاطع رضوان نیز در دستور کار می باشد و تاخیر شروع کار آن بعلت افزودن تقاطع کوزه گری به طرح تفصیلی اعلام شده است و تقاطع گلدشت معالی آباد نیز در دستور کار شهرداری است و بزودی مقدمات اجرای آن انجام خواهد شد.
 
در خصوص تونلهای شهری ، تونل سعدی تنها 30 متر حفاری نهایی دارد و مشکل اصلی آن تملک ادامه مسیر آن جهت اتصال به جاده خرامه(149 پلاک) می باشد و در مجموع بهمراه تقاطع سرداران-فضیلت در سال آینده به بهره برداری می رسد. تونل دوقلوی کوهسار حفاری شده است (بزرگترین تونل شهری شیراز) و تونل دو قلوی ایمان شمالی نیز حفاری شده و در صورت اتمام بزرگراه کوهسار ، ساخت پل ایمان بروی چمران و اتصال آن به میدان قصردشت تا سال 92 به بهره برداری می رسد.
در بحث بزرگراه نیز، دو بزرگراه آرین و کوهسار در حال ساخت می باشند و در صورت تامین اعتبار تا سال 92 به بهره برداری می رسند. ضمنا لازم به ذکر است که این بزرگراه های دارای تقاطعات جداگانه ای به جز پروژه های هدف 90 می باشند که از جمله آنها تقاطعات کوهسار با کمربندی، ایمان شمالی و جام جم می باشند.
سایر تقاطعات نیز در مراحل طراحی می باشند و در سالهای آینده اجرایی می گردند.
در بحث سد تنگ سرخ، اعتبار اندکی در بودجه سال جاری به این پروژه اختصاص داده شده و مقرر است در سال آینده اعتبار بیشتری به این پروژه اختصاص داده شود. بودجه اصلی این پروژه بصورت 50% وزارت نیرو و 50% وزارت کشور می باشد.
در بحث پارکهای 9 گانه قابل ذکر است که پروژه بند نهر اعظم تا دهه فجر به بهره برداری می رسد( البته احتمالا فاز 1)، پارک سایه(فاز 1) تا دهه فجر به بهره برداری می رسد، پارک تمدنها در مرحله مکان یابی مجدد می باشد و از حوزه کار شهرداری به میراث انتقال یافته، پارک 200 هکتاری در مرحله عقد تفاهمنامه با صندوق بازنشستگی کشور باقیمانده است، پارک دلتای نهر اعظم نیز در حال تملک اراضی می باشد و در خصوص سایر پارکهای مخابرات، چمران جنوبی، گهواره دید و تنگ الله اکبر نیز اطلاعی در دسترس نمی باشد.
 
 

علاوه بر این ، سایر پارکهای مهم شامل سایت دراک(عقد تفاهمنامه)، آبی منطقه 5( معطل سرمایه گذار)، پارک 80 هکتاری چنار راهدار(احتمالا سال آینده اجرایی شود)، 14 هکتاری شرق(طراحی)، کوهستان(برفروشان در حال انجام مقدمات)، سایت گردشگری برم دلک و قصر ابونصر(در مرحله طراحی) و...می باشند.
 
 

پروژه مدرسه خان در حال تملک و تخریب، طرح توسعه حرم در حال تصویب، خط 2 قطار شهری در حال اجرای مقدمات از سمت میانرود،باغ موزه مشاهیر(طرح عرفان) در حال اجرا، طرح اتصال سعدیه به باغ دلگشا(در حال طراحی)، طرح پارک دروازه قرآن(در حال بررسی)،طرح پارک ارتفاعات باباکوهی و جمهوری(در حال مطالعه)، طرح احیای میدان توپخانه جنب ارگ(در حال تملک وتخریب) و... می باشند.
7 دی 89 .

4 نظرات:

محسن گفت...

امین جان پارک تمدن ها که قرار بود تو شیراز ساخته بشه تو چه مرحله ای قرار داره؟

امین گفت...

محسن عزیز برای پارک تمدنها 2 مکان جانمایی شده ، یکی اراضی روبروی خلیج فارس در جاده ی ورودی صدرا ، که حدود 120 هکتار هست ( خبر هفته ی گذشته ) و دیگری هم اراضی کوه شرقی شیراز در کنار بلوار سرداران ( کوه ورودی بلوار بوستان منتهی به ارامگاه سعدی ) که خبر این هم در فروردین توسط خبرنوب منتشر شد ، سرمایه گذار هم مشخص شده که فکر کنم سازمان بازنشستگی کشور باشه ، حال باید دید که کار کی و کجا شروع میشه!

ناشناس گفت...

محل دومي مساحتش چقدره؟

امین گفت...

دومی رو تا اونجا که یادم میاد اعلام نکرده بودن ، اما طرح اولیه 200 هکتار بود که اونجور که آقای برهمن از مهندسین مشاور جهان نما شهرراز تو سایت اعلام کردن ، طرح اصلیش تغییراتی داشته