Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
محک

قطار شيراز - اصفهان در انتظار تكميل و بهره برداري

** برای لود شدن سریعتر تنها 1 پست اخیر نمایش داده می شود ، برای مشاهده سایر پست ها از منوی سمت چپ ، به مطالب گذشته مراجعه کنید**
پس از گذشت حدود 100 سال از ورود راه آهن به ايران ، سرانجام با هزينه و مشقت بسيار راه آهن شيراز - اصفهان در خردادماه سال جاري به بهره برداري رسيد درحاليكه بسياري از مسوولان و كارشناسان پرو‍ژه بر اين عقيده بودند كه راه آهن براي افتتاح آماده نيست. اما اين خط ريلي افتتاح شد و سرانجام آن چنان شد كه همگان ميدانند و ميتوانيد شرح تلخ ماجراي افتتاح اين خط ريلي را در اينجا مشاهده كنيد: http://shiraz1400.blogspot.com/2009/07/blog-post_27.html
ديروز، خبرگزاري ايسنا ،‌منطقه فارس مطلبي را در همين رابطه بر روي وبسايت خود قرار داد كه در ادامه مي آيد. اما نكات جالبي در اين مطلب به چشم مي خورد كه مهمترين آن قيمت بليط قطار هست كه تقريبا برابر با قيمت بليط هواپيما در همان مسيرها ميباشد.
*آرزوي ديرينه مردم شيراز در دست تعمير*در مسير اصفهان ـ شيراز قطار حركت نميكند
پروژه راه‌آهن اصفهان به شيراز كه برخي آن را آرزوي ديرينه مردم شيراز ناميدند و استان فارس را به شبكه ريلي سراسري متصل مي‌كرد مدتي است در دست تعمير قرار دارد و قطاري از آن عبور نمي‌كند كه البته علت آن رفع برخي نواقص و اصلاحات زيرساختي مطرح شده است. به گزارش خبرنگار راه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مهندس ناصر بختياري ـ مديرعامل شركت قطارهاي مسافري رجا در پاسخ به سوال ايسنا مبني بر اينكه چرا حركت قطار در اين مسير متوقف شده است؟ گفت: اين موضوع به مسائل زيرساختي مربوط مي‌شود كه بخشي از آن برعهده راه‌آهن و بخش اعظم آن برعهده معاونت ساخت وزارت راه و ترابري است. وي با بيان اينكه در بعضي تونل‌هاي اين مسير اقداماتي در حال انجام است، تصريح كرد: تعطيلي موقت است و به‌منظور تكميل تونل‌ها انجام شده و پس از پايان عمليات تحويل داده شود. به گزارش ايسنا، شهرام يارمند - معاون وزير راه و ترابري - نيز با بيان اينكه خط آهن اصفهان ـ شيراز از خردادماه به‌طور موقت به راه‌آهن جمهوري اسلامي تحويل داده شده است، اعلام كرد: اين خط از نظر ايمني هيچ مشكلي ندارد و هم‌اكنون نواقص آن در حال رفع است كه پس از تكميل پنج درصد از عمليات باقي‌مانده و رفع نواقص به‌طور كامل تحويل داده مي‌شود. وي همچنين درباره عدم حركت قطار طي مدت اخير در خط آهن اصفهان ـ شيراز، اظهار كرد: لاينينگ دو تونل در اين خط به‌طور كامل انجام نشده بود كه هم‌اكنون درحال برطرف كردن مشكلات و نواقص است. افزايش سرعت قطار اصفهان ـ شيراز از فروردين ماه حميد بهبهاني ـ وزير راه و ترابري كه خردادماه در افتتاح اوليه اين پروژه حضور داشته است، درباره وضعيت راه‌آهن شيراز ـ اصفهان به ايسنا گفت: از فروردين ماه سرعت قطار در مسير شيراز ـ اصفهان به سطح سرعت ميانگين کشوري خواهد رسيد. وي تصريح کرد: براي افزايش سرعت قطار در مسير شيراز و اصفهان نيازمند زمان بوديم چون سيستم ريلي هم مانند اتومبيل است، يک اتومبيل نو هم توصيه مي‌شود ابتدا آب‌بندي شود. استفاده بيش از 13 هزار نفر از خط آهن اصفهان ـ شيراز اين در حالي است كه مهندس قدرت‌الله نجفي - معاون ساخت و توسعه راه آهن - روز گذشته از جابه جايي بيش از 13 هزار مسافر در اين مسير خبر داد و گفت: با عبور 40 قطار از راه‌آهن اصفهان ـ شيراز در 7 ماه گذشته، بيش از 13 هزار مسافر در اين مسير جابه‌جا شده‌اند. وي با بيان اينكه پروژه راه‌آهن اصفهان ـ شيراز با عوامل بازدارنده‌ زيادي مواجه بوده است، گفت: پيدايش مسائلي چون سستي و فرسودگي پيش‌بيني نشده در برخي از لايه‌هاي سنگي و تونل‌ها، وجود موانع و معارضان و هزينه بالاي تملك اراضي موجب پيدايش نقاط بحراني و تغيير مسيرهايي در واريانت مسير ايستگاه شيراز شده است. نجفي با بيان اينكه راه‌آهن شيراز ـ اصفهان با سرعت بالايي ساخته شده است، افزود: اعتبارات لازم براي اجراي اين طرح متناسب با سرعت اجراي پروژه نبوده كه تاثير منفي در راندمان عمليات اجرايي و بازدهي كار داشته است. وي با اشاره به اينكه در قانون بودجه سال 88، پايان سال 89 به عنوان زمان خاتمه طرح ذكر شده است، گفت: بهره‌برداري از اين محور از 13 خرداد سال جاري آغاز شده كه تا پايان ماه گذشته بيش از 40 قطار از اين محور استفاده كرده‌اند. وي خاطرنشان كرد: بخش عمده عمليات اجرايي راه‌آهن اصفهان ـ شيراز تا پايان دي‌ماه سال جاري به اتمام مي‌رسد و براساس برنامه زمانبندي مسير اصفهان تا ايستگاه موقت صدرا در دهه فجر كاملا آماده است. بر اساس اين گزارش پيش از توقف حركت قطارها در اين مسير به منظور تعمير، در ماه دو قطار از مسير مشهد به شيراز عبور مي‌كرد و مسافراني كه قصد سوارشدن قطار در اصفهان را داشتند بايستي كل هزينه بليت مشهد ـ شيراز را كه بيش از 25 هزار تومان بود پرداخت مي‌كردند در حالي كه هزينه طي كردن مسير اصفهان ـ شيراز از طريق جاده بسيار كمتر بود. در اين راستا مديرعامل رجا به ايسنا گفت: قيمت بليت قطار در بخش خصوصي توسط اين بخش پيشنهاد مي‌شود و پس از بررسي و تعديل توسط رجا هيات مديره راه آهن آن را تصويب مي‌كند. مديرعامل راه آهن در پاسخ به اين سوال كه آيا قطارهاي مسير مشهد ـ شيراز دولتي است؟ اظهار كرد: مسير شيراز ـ مشهد در گذشته قطارهاي شش تخته واگن پارس كه دولتي بود با قيمت بليت 26 هزار و 450 حركت مي‌كرد و براي مسير اصفهان - مشهد سهيمه محدودي در نظر گرفته شده بود كه قيمت بليت آن 20هزار و 500 تومان بود. گفتني است به‌رغم خالي بودن قطار در مسير اصفهان ـ شيراز سهميه‌اي در نظر گرفته نشده بوده و مسافران متقاضي بليت مسير اصفهان -شيراز بايستي بليت را با همان قيمت مشهد شيراز خريداري مي‌كردند. وي افزود: بنا به درخواست‌هاي مكرر مردم مبني بر تغيير قطارها، دو هفته پيش از توقف حركت قطارها در اين مسير، قطارهاي چهار تخته پلور سبز به كار گرفته شدند كه قيمت بليت براي مسير شيراز ـ مشهد 38 هزار و هشتصد هزار تومان، مسير اصفهان ـ مشهد 30 هزار تومان بود. بختياري تصريح كرد: اگرچه قيمت بليت اين قطار به صورت مبدا -مقصد تعيين شده بود اما با توجه به مسافت كوتاه بين استان اصفهان - شيراز سهميه محدودي براي اين مسير در نظر گرفته شده بود كه طبق آن بليت مسير اصفهان شيراز به مسافران با قيمت 11 هزار و 400 تومان عرضه مي‌شد. هر چند از ابتداي افتتاح اين پروژه برخي انتقاداتي را درباره آن طرح كردند اما در حال حاضر سوال اين است كه وعده‌ها در زمينه راه‌اندازي مجدد آن و استفاده ايمن مردم از آن محقق خواهد شد و آيا آرزوي ديرينه مردم بخشي از كشور براي استفاده از ايمن‌ترين وسيله حمل و نقل يعني حمل و نقل ريلي برآورده مي‌شود يا خير؟
نوشته شده توسط امين ،‌در روز دوشنبه ،‌چهاردهم دي ماه 1388 ،‌ساعت 9:39 .

4 نظرات:

امین گفت...

حالا این ایستگاه شیراز (بغل خلیج) کی افتتاح میشه؟

coolman گفت...

حالا آقا امین نمی خوای یه چند عکس از شیراز نشونمون بدی؟

پویا گفت...

امین خان تو ایران یه طرح درست و حسابی اجرا نشده
چون اکثر پروزه ها توسط سپاه و بدون هیچ گونه نقشه مهندسی انجام میشه
تو خود تبریز یه بزرگراه زدن به اسم بزرگراه پاسداران که کلا کج و کوله زدن
طوری که آدم فکر میکنه از روی کوهان شتر رد میشه

ناشناس گفت...

سلام وب خوبی دارید ولی 1 کوچولو مطالعه اش سخته به خاطر انتخاب رنگ اش.مطالب خوبی داره من خیلی سر میزنم ولی خواندنش سخته. با احترام سپیده